Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Bernt (18) drept av steinblokk

Bernt Rikard Sandvik fra Florø i Sogn og Fjordane omkom etter at bussen han var passasjer i ble truffet av et steinras i går. Han døde etter at han skal ha fått en 20 kilo tung steinblokk i hodet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den stappfulle rutebussen fra Førde til Oslo hadde nettopp passert Skei i Jølster på riksvei 5 mot Sogndal. Sjåføren var i ferd med å orientere passasjerene om reiseruta, da han hører et høylytt smell i sida på bussen. Han stopper umiddelbart bussen og konstaterer at en 20 kilo tung steinblokk har truffet bakre del av bussen.

Smell

- Det smalt kraftig. Først trodde jeg at det var et hjul som hadde punktert, men etter hvert forsto jeg hva som hadde skjedd. Jeg så en stor støvsky bak bussen, og fant det best å kjøre bussen i dekning før det kom flere ras, sier sjåføren av ulykkesbussen til Dagbladet.

Sjåføren kjørte om lag 200- 300 meter til de 35 passasjerene var under dekning av et rasoverbygg før politi og ambulanse ble tilkalt.

- Den 18 år gamle mannen fikk etter all sannsynlighet steinblokka i hodet, sier sjåføren. 18-åringen var på vei fra Førde til Oslo der han avtjener førstegangstjenesten. En mann fra Sandane som satt ved siden av 18-åringen ble lettere skadd. Han ble sendt i drosje tilbake til hjemstedet for legesjekk. Ytterligere en person fikk legehjelp på stedet.

Krisehjelp


De 35 passasjerene ble fraktet videre av til Lærdal, der de fikk tilbud om krisehjelp, før bussen kjørte videre til Oslo. Sjøføren av ulykkesbussen kjørte selv videre til Sogndal. Bussen med passasjerene kom ved 22.15-tida i går til Oslo Bussterminal.

Området der ulykken skjedde er kjent for å være rasfarlig. På en strekning av noen få mil er det bygd 13 rasoverbygg. Ulykkessjåføren fra Firda Billag har kjørt ruta i mange år.

- Akkurat på dette stedet har jeg ikke vært borti ras tidligere. Men det er en kjensgjerning at det går mye ras i området, sier han.
Geologer, politiet og veivesenet undersøkte rasstedet med helikopter før veien ble åpnet for fri ferdsel.