Storstreik: Nesten 8000 lærere er nå i streik. Stridsspørsmålet er om lærere skal bindes til mer tilstedeværelse på skolen. Her er lærerene Anniken Walter og Gunnar Kristiansen streikevakt utenfor Lillestrøm videregående skole.  
Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Storstreik: Nesten 8000 lærere er nå i streik. Stridsspørsmålet er om lærere skal bindes til mer tilstedeværelse på skolen. Her er lærerene Anniken Walter og Gunnar Kristiansen streikevakt utenfor Lillestrøm videregående skole. Foto: Berit Roald / NTB scanpixVis mer

Beskylder KS for å villede om samarbeid

Norske lærere samarbeider vel så mye som lærere i andre land.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Behovet for å bygge en samarbeidskultur i skolen og ønsket om å øke samarbeidet mellom lærere blir av Kommunenes sentralforbund (KS) trukket fram som en av de viktigste grunnene til at lærere bør bindes til mer tilstedeværelse på skolen. Da sonderingene for å få slutt på lærerstreiken ikke førte fram søndag, uttalte KS dette:

- I dag faller nesten en tredel av elevene fra i videregående skole. Det er en utvikling som begynner tidlig i skoleløpet. Skal vi få gjort noe med det, kreves det godt samarbeid mellom lærere, mellom lærerne og støttefunksjonene, og mellom ledelse og lærere på hver eneste skole. At alt skal fortsette som før, er et altfor passivt svar på denne utfordringen, uttalte KS`forhandlingsleder Per Kristian Sundnes i mandag.

Observerer
Men OECD-undersøkelsen Talis 2013, som sammenlikner skolen i en rekke land, tyder på at norske lærere ikke har større samarbeidsproblemer enn kollegaer i andre land. På spørsmål om hvor stor andel av lærere som sier at de aldri observerer andres undervisning, svarer 46 prosent av norske lærere at de aldri gjør dette. Norge kommer ut omtrent på topp i Norden, sammen med Danmark.
I den finske skolen, som vanligvis kan vise til svært gode resultater, svarer hele 70 prosent av lærerne at de aldri observerer andres undervisning for å gi tilbakemeldinger.

- Den såkalte Talis-undersøkelsen fra OECD dokumenterer at norske lærere samarbeider mer enn lærerne i de de fleste av de 34 OECD-landene som deltok, også de finske, sier Utdanningsforbundets leder Ragnhild Lied.

På toppen
Hun mener KS vill-leder når de snakker om at lærere må samarbeide mer.

- KS driver med mytespredning. De snakker om lærersamarbeid som om det ikke fins i dag. De snakker om å være til stede på arbeidsplassen som om lærerne rømmer fra skolen straks undervisningen er slutt. Sannheten er at norske lærere ligger på Europa-toppen i bundet tid til skolen utenom undervisningen, sier Utdanningsforbundets leder, Ragnhild Lied.

KS hadde i går ikke anledning til å svare poå påstandene fra Lied.

Undersøkelsen viser også at norske lærere jobber 38,3 timer i uka, noe som er akkurat det samme som snittet i OECD. Av disse timene blir 15 timer brukt til undervisning. Snittet i OECD er 19,3.

Utdanningsforbundet sa mandag at de planlegger sitt neste streikeuttak. I går ville de fortsatt ikke si noe mer om når det kommer, eller hvilke skoler som vil rammes.
Totalt er nesten 8.000 lærere tatt ut i streik rundt om i landet. Oslo er et eget forhandlingsområde og er ikke rammet av streiken.

Beskylder KS for å villede om samarbeid