REAGERER: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen hevder at Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum forteller ei historie som ikke er riktig. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
REAGERER: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen hevder at Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum forteller ei historie som ikke er riktig. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

Ketil Solvik-Olsen og Erna Solberg

Beskylder Sp for populisme

Ketil Solvik-Olsen mener Trygve Slagsvold Vedum driver opposisjonspolitikk for å irritere, ikke for å få gjennomslag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Når Trygve Slagsvold Vedum foreslår å fryse bensin- opg dieselprisen, fremmer han rein populisme. Fordi han vet at Sp’s samarbeidspartnere aldri vil levere på dette. Vedum forteller ei historie som ikke er riktig, men som slår an hos bilistene i distriktet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Statsminister Erna Solberg beskylder Sp-lederen for rå populisme.

Liten miljøeffekt

Reaksjonene kommer etter et intervju I Dagbladet i dag. Der etterlyser Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum en ærligere klimadebatt.

Han hevder at økningen av drivstoffavgiften ikke har nevneverdig miljøeffekt.

- Det eneste regjeringen oppnår er å dra inn penger de kan bruke på skattekutt til dem som har aller mest fra før. Tenk på det neste gang du fyller bensin eller diesel at du deltar i en nasjonal dugnad for å kutte skatten til Stein Erik Hagen og Christen Sveaas, Høyres og Frp’s rike onkler som sponset dem i valgkampen, sier Trygve Slagsvold Vedum.

Rå populisme

Statsminister Erna Solberg stiller seg uforstående til Sp-lederens utsagn.

- Det har ingen sammenheng. Vi har økt disse avgiftene i et klimaperspektiv og kompensert disse avgiftsøkningene for bilistene. Noen er jo sinte for at vi har overkompensert for bilistene. Det har ingenting å gjøre med rike norske onkler. Dette er rå populisme, sier Erna Solberg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det som er interessant er at Senterpartiet har økt bensin- og bilavgiftene hvert eneste budsjett fram til nå. Plutselig gjør de en snuoperasjon, sier Solberg.

- Du kunne like gjerne sagt at det gjør vi for å finansiere bønder, eller de svakeste. Dette er et skifte. Vi tilbakefører de pengene og faktisk litt mer, tilbake til bilistene, sier statsminister Erna Solberg.

REAGERER: Statsminister Erna Solberg. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
REAGERER: Statsminister Erna Solberg. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Vis mer

Symboldiskusjon

- Vedum etterspør en ærligere debatt, om hva som faktisk monner?

- Det er jeg helt enig i. Jeg mener bilavgiften er en alt for stor symboldiskusjon rundt hva som er viktigst i miljøpolitikken. Det er to store kilder til utslipp i ikke-kvotepliktig sektor, det ene er landbruket, det andre er samferdselssektoren, sier Solberg og viser til at de har en arbeidsgruppe satt ned for å se på hvordan man kan få ned utslippene knyttet til landbruket, sier Erna Solberg.

Og legger til:

- Det som virkelig betyr noe er når vi bruker cirka 800 millioner kroner, som Enova har brukt, for å få ned utslippene i samferdselen. Teknologiutvikling, er det absolutt viktigste, men avgifter kan også være en et virkemiddel.

Lavere avgifter

Ketil Solvik-Olsen reagerer på Sp-lederens framstilling.

- Trygve Slagsvold Vedum gir inntrykk av at Sp er de eneste som vil ha billigere drivstoff. Han vet meget godt at regjeringen går inn for lavere avgifter for bilistene. Han støtter et regjeringsalternativ som med hundre prosent sannsynlighet vil øke bilavgiften og redusere veibyggingen, mens vår regjering gjør motsatt, sier Ketil Solvik-Olsen.

Burde byttet side

Samferdselsminister hevder at det ikke er et spørsmål om hva Senterpartiet vil.

- Det handler om hva den konstellasjonen, som Vedum har valgt å samarbeide med, står for. Han har valgt en konstellasjon som vil øke bilavgiftene. Det er ingen grunn til å tro at han vil få gjennomslag. Derfor burde Vedum heller valgt å samarbeide med borgerlig side – bilistene kommer en milliard bedre ut med oss, sier Ketil Solvik-Olsen.

SV utfordrer Sp

Kari Elisabeth Kaski , partisekretær i SV, mener Trygve Slagsvold Vedum villeder.

- Bilbruken er høyest i Akershus fordi mange kjører bil inn til Oslo. Jeg vil utfordre Senterpartiet på å være med og lage en grønn visjon for distriktene. Selv Finnmark har høyere andel el-bilkjøp enn noe annet land i verden. Det er ingen grunn til at man ikke skal kunne leve klimavennlig i hele landet, men det krever politikk som tilrettelegger for grønne valg i stedet for fossile, sier Kaski.

Ni av 10 nye

Hun poengterer at det grønne skiftet ikke skjer av seg selv.

- Innen 2020 må ni av 10 nye biler som selges være nullutslippsbiler. Da må biler som går på fossilt drivstoff bli dyrere, mens klimavennlig drivstoff må bli billigere. I tillegg foreslår SV en pakke for å bygge ut elbil-infrastruktur i hele landet og en stor satsning på jernbane og kollektivtransport, sier Kari Elisabeth Kaski.

Tvilsomme påstander

Greenpeace reagerer på at Sp-lederen etterlyser en ærligere debatt samtidig som hans egne påstander er høyst tvilsomme.

- Det er godt dokumentert, blant annet av Transportøkonomisk institutt, at økte drivstoffpriser fører til at folk kjører mindre bil og kjøper mer bensingjerrige biler. Derfor er en kraftig økning på drivstoffavgiften viktig og nødvendig. Prinsippet om at forurenser skal betale bør gjelde også når det kommer til bilkjøring, uttaler Truls Gulowsen, leder for Greenpeace i Norge,.

Må økes årlig

Han mener at avgiftsøkningen må være mye større enn 50 øre.

- Slik at det faktisk får et utslag på bilbruken, og avgiften bør økes årlig. Transport er den største kilden til klimagassutslipp i Norge og veitrafikken står for 60 prosent av klimagassutslippene fra innenlands transport, sier Gulowsen.

- Vi er enige med Senterpartiet i at avgiftsøkningen ikke bør gå til skattetiltak for de rike. Avgiftsinntektene kan øremerkes til miljøtiltak, det viktige er å gi et klart signal om at forurensende bilkjøring er på vei ut, og bruke de virkemidlene som virker, sier Greenpeace-lederen.