Beskyldes for å ha sprengt oljeledninger

Krigsherren som fikk kjøpe Forsvarets marinefartøy har igjen kommet på kant med regjeringen.

KRIGSHERRE: Government «Tompolo» Ekpemupolo ledet tidligere MEND-geriljaen i Nigeria. Han har kjøpt seks MTB-er (innfelt) og støtteskipet KNM Horten fra det norske Forsvaret. Salget ble formelt organisert via et britisk selskap, men flere av Tompolos nære menn og samarbiedspartnere var i Bergen for å inspisere båtene før handelen. Foto: Scanpix og Privat
KRIGSHERRE: Government «Tompolo» Ekpemupolo ledet tidligere MEND-geriljaen i Nigeria. Han har kjøpt seks MTB-er (innfelt) og støtteskipet KNM Horten fra det norske Forsvaret. Salget ble formelt organisert via et britisk selskap, men flere av Tompolos nære menn og samarbiedspartnere var i Bergen for å inspisere båtene før handelen. Foto: Scanpix og Privat Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Krigshærren Government Ekpemupolo, kjent som «Tompolo», fikk i 2012 og 2013 kjøpe seks utrangerte missiltorpedobåter og støtteskipet KNM «Horten» av Forsvaret. På det tidspunktet hadde han tilsynelatende gitt seg som krigsherre, og tjente i stedet et milliardbeløp på å leie ut sine fartøy til det nigerianske kystverket.

Men nå frykter mange at «Tompolo» er på vei til å vende tilbake til sitt tidligere liv.

Og utstyrt med tungt militært materiell fra Norge er han farligere enn noen gang.

Nekter Lørdag kveld gikk flere oljerørledninger i Delta-området Warri i lufta. Det er i dette området, der Niger-elva deler seg i et konglomerat av små farvann at Tompolo en gang herjet som verst - perioden 2004 til 2009. Her ligger også oljeinstalasjonene som skiper ut om lag like mye olje daglig som det vi produserer i Norge.
Det ligger en enorm makt i å kontrollere dette området. Det amerikanske oljeselskapet Chevron brukte i går helikoptre for å evakuere sine oljeinstallasjoner her.

Tompolo har blitt konfrontert med eksplosjonene, men nekter for å ha noe med dem å gjøre.

- Myndighetene må slutte fred med Tompolo slik at han kan hjelpe til med å få kontroll på situasjonen. Han kan sørge for at urolighetene og fiendskapen ikke på nytt får fotfeste i Nigerdeltaet. Husk at Tompolo er en du må samarbeide med for å få fred i Niger-deltaet, sier Patrick Bigha i Warri Ijaw fredsobservatører i en uttalelse.

Denne gruppen er tett assosiert med Tompolo. I følge PM News sier Tompolo at det er hans fiender som har satt i gang operasjonene for å få presidenten til å knekke ham.

Norske båter Aksjonene ble utført av unge og uvanlig godt utstyrte opprørere. I følge rapporter angrep de med militær-båter. Noen av dem var lette med påmontert maskingevær. Andre båter var i følge rapportene tyngre militære båter, uten at de er spesifisert nærmere. Tompolos selskap Globel West Vessel Specialists (GWVS) kjøpte seks MTB-er av Hauk-klassen og det store støttefartøyet KNM Horten, som i en periode fungerte som kongeskip da «Norge» var til vedlikehold. Formelt ble båtene solgt til det britiske selskapet CAS Global, men britene hadde aldri båtene i sin tjeneste.

Tompolos båter har blitt leid ut til det nigerianske kystverket NIMASA i en avtale verd rundt én milliard kroner for krigsherren.

Som leder av MEND-geriljaen sto Tompolo i siste halvdel av 2000-tallet bak en rekke angrep på oljeinstallasjoner og kidnappinger av oljearbeidere. Aksjonene strupet store deler av Nigerias oljeeksport og avtalen med NIMASA kom i stand som del av et amnesti der Tompolo lovet å slutte med aksjonene og heller jobbe sammen med regjeringen. Men i mai ble president Buhari innsatt og han lovet i valgkampen å ta et oppgjør med krigsherrene deres lukrative kontrakter med myndighetene.

Ungdommer I nigerianske medier blir denne helgens angripere omtalt som ungdommer lojale til Tompolo. I tillegg til å sprenge rørledninger har de tatt kontroll over flere landsbyer i deltaet.

Kilder i Nigerias sikkerhetstjenester sier til avisa The Nation at de er sikre på at det er Tompolo som kontrollerer aksjonene og at det er Tompolos nevø som leder ungdommene.

Lørdag kveld slo regjeringshæren tilbake og gjenerobret noen av områdene opprørerne holdt. Soldater fra regjeringsstyrkene skal også ha omringet landsbyer og tettsteder der de mistenker at Tompolo befinner seg. I følge avisen The Vanguard har store deler av sivilbefolkningen i området rømt til skogs for å komme seg i sikkerhet.

Velorganisert Angrepene mot rørledningene kom bare ti timer etter at en føderal domstol i Nigeria utstedet arrestordre på Tompolo. De har etterlyst ham i forbindelse med tyveri av et beløp som tilsvarer over én milliard kroner. Tyveriet er tett knyttet til en gigantisk korrupsjonssak der både NIMASA-direktøren som var i Norge for å inspisere båtene på Haakonsvern, Patrick Akpobolokemi, og GWVS er involvert. Akpobolokemi ble arrestert under dramatiske omstendigheter da han var på vei ut fra en rettssak der han var løslatt mot kausjon. Også dette er en korrupsjonssak.

Vitner uttaler til medier som følger Nigeria tett at de er slått av hvor organiserte og slagkraftige opprørene nå virker.

- De har store lagre med våpen og bensin. Gutter kommer inn fra et stort område og blir utstyrt med sofistikerte våpen. Patruljebåtene deres blir tanket opp umiddelbart  Dette er ikke en vanlig operasjon, men ser ut til å være godt planlagt, sier en lokal kilde til Sahara Reporters.

Siktet i Norge Handelen med de norske marinefartøyene etterforskes også i Norge og i Storbritannia. Økokrim har siktet en orlogskaptein i Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) for grov korrupsjon etter at han mottok 150 000 dollar fra CAS Global.

Det var denne orlogskapteinen som håndterte salgene, men overordnede høyere opp i Forsvaret og i departementet heiet fram salgene.

Hvem av disse som visste at båtene skulle til Nigeria har vært et sentralt spørsmål i de to høringene som Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité har holdt om salgene og eksporten av utrangert forsvarsmateriell.

Forsvarssalgene

• Dagbladet har i en rekke artikler i fjor og i år avdekket hvordan minst 13 utrangerte marinefartøy har gått fra Norge til paramilitære i Vest-Afrika. Elleve av disse er solgt av Forsvaret.

• En tidligere sentral medarbeider i Forsvarets logistikkorganisasjon er siktet av Økokrim for grov korrupsjon i forbindelse med båtsalgene.

• Salget av marinefartøyene var gjenstand for høring i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité 30. april.

• Dagbladet har videre avdekket at militære lastebiler er solgt fra Norge til Eritrea i strid med FNs våpenembargo.

• 30 beltevogner av typen Hägglund BV206, som blant annet kom fra Kongens garde, er solgt fra Norge til krigsherjede Sudan. To briter som var involvert i denne handelen ble dømt til fengsel, men i Norge har ikke eksporten fått konsekvenser.

• Forsvaret har også solgt tilsvarende beltevogner til russere, samtidig som vi har forsynt Finland og våre NATO-allierte på Baltikum med BV206-vogner.

• Forsvarsdepartementets internrevisjon har gjennomgått salgene av to F-5 jagerfly til milliardæren Ross Perot jr. i Texas. De konkluderer med at Forsvaret viste svært lite om hva flyene skulle brukes til da de ble solgt. Funnene ble vurdert som så alvorlige at departementet varslet Økokrim.

• Stortingets kontrollkomité holdt høring om saken 30. april og 26. og 27. november.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer