Best og billigst

På selveste 17. mai - kongehusets største paradedag - ble det kjent at kong Harald er den beste forretningsmannen blant de nordiske kongelige. For hver apanasjekrone kongeparet har fått, har de gitt 16 kroner tilbake i form av PR og eksportinntekter de tre siste åra.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dronning Margrethe av Danmark leverer sju kroner per apanasjekrone, svenskekongen bare to. Kong Harald har skapt PR og eksport for nesten 1,5 milliarder norske kroner. Det norske statsoverhodet slår ut sin familie i både Sverige og Danmark. Det mener den svenske næringslivsavisa Vision.

Avisa har sammenliknet statsoverhodene i Norge, Sverige, Danmark og Finland, og kåret den norske kongen som en klar vinner.

1,5 mrd.

De tre siste årene har den norske eksporten økt med 1,5 milliarder kroner, takket være den norske kongen. Tallene er hentet inn av den svenske avisa og bygger på samtaler med næringslivsledere og tall fra de respektive lands eksportråd.

Ifølge Vision genererte kong Harald 16 kroner av hver apanasjekrone. Dette er dobbelt så mye som dronning Margrethe. Den danske dronninga kommer på en klar andre plass. Slått med over 270 millioner kroner.

Eksportkongen

Informasjonsrådgiver Ole Christian Apeland i Apeland Informasjon er ikke overrasket over at kong Harald er eksportkongen. Han viser til at samarbeidet mellom norsk næringsliv og kongehuset har vært godt i en årrekke. Han påpeker at Eksportrådet og Utenriksdepartementet har en sentral rolle når det norske kongehuset drar på statsbesøk.

- «The King of Norway» er et veldig sterkt merkenavn. Kong Harald gjør en god jobb som døråpner. Det er lettere å få kontakt med betydningsfulle næringslivsaktører når man har kongen med på laget. På denne arenaen har kong Harald vært flink, sier Apeland til Dagbladet.

Han synes ikke at det er overraskende at monarkiene Norge, Danmark og Sverige scorer bedre enn republikken Finland i undersøkelsen.

- Det er mer status å være konge. Alle de nordiske monarkene er forsiktige med å uttale seg om politikk, og framstår på den måten som brubyggere, sier Apeland.

Kjempeinnsats

Også Arild Blixrud i Norges Eksportråd hyller kongen for innsatsen for næringslivet.

- Kongen gjorde en kjempeinnsats i Japan. Vi kunne ikke ha gjennomført et så stort opplegg på et så høyt nivå hvis ikke kongen hadde vært døråpner. Kongen er med på å skape personlige relasjoner som er viktige for å lykkes i et tøft internasjonalt marked, sier Blixrud.

Kongen selv trakk da også fram den store næringslivsdelegasjonen som noe av det viktige som skjedde under statsbesøket i Japan tidligere i år.

- Det er fantastisk at det er over 170 næringslivsledere med. Vi får håpe at de klarer å markedsføre produktene sine her i Japan. Det viktigste med denne turen er å gjøre norske produkter kjent i Japan, sa kongen til pressen under statsbesøket.

Kunstinteressert

Kongen tok selv del i mange av aktivitetene som næringslivet arrangerte.

Den svenske avisa sier ikke noe om dronningen, men under statsbesøket i Japan pekte mange på hvordan kongen og dronningen utfyller hverandre. Mens kongen promoterte norske produkter, markedsførte dronning Sonja norsk kunst og kulturliv.

- Jeg elsker kunst. Kunst er en fin måte å bygge bruer mellom forskjellige kulturer på. Kunstspråket er internasjonalt og det kjenner ingen grenser, sa dronning Sonja til Dagbladet under statsbesøket i Japan.

Under besøket kunne man også se hvordan Slottet med sine medhjelpere introduserte keiserfamilien til norske næringslivsledere. Det er svært sjelden at blant andre keiseren opptrer offentlig, men under den norske mottakelsen smilte og lo han, mens norske ledere småpratet med statsoverhodet de fleste japanere bare har sett på bilder.

Uformell atmosfære

Kong Harald har lagt opp til en mer uformell stil under sine statsbesøk. I Japan la Slottet opp til en mer intim atmosfære under den norske takkemottakelsen. Det var stående buffet hvor både kongelige og næringslivsledere kunne prate med hverandre med norske råvarer sentralt plassert på matbordet.

Svenskene poengterer også at Norge har vært flinkere til å tenke strategisk når de har reist på statsbesøk.

Norge har de tre siste årene besøkt Romania, Frankrike og Japan. Alle disse landene blir av Vision beskrevet som attraktive handelspartnere med stor interesse for å knytte nye kontakter.

SISTE GANG: Kongeparet startet 17. mai-feiringen i Asker for siste gang i går.
DEBUTANTEN: Mette-Marit vinket fra slottsbalkongen for første gang.