FORTSATT IKKE OK: Arbeidstilsynet er fortsatt misfornøyd med hvordan Best Western Kampen Apartment Hotel i Oslo ivaretar renholderne ved hotellet. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
FORTSATT IKKE OK: Arbeidstilsynet er fortsatt misfornøyd med hvordan Best Western Kampen Apartment Hotel i Oslo ivaretar renholderne ved hotellet. Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer

Best Western-hotell får flengende kritikk av Arbeidstilsynet

Best Western Kampen Apartment Hotell får kritikk for å kjøpe renhold fra en ikke godkjent, litauisk bedrift.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I en årrekke har Best Western Kampen Apartment Hotell i Oslo hatt Arbeidstilsynet på nakken.

Til tross for flere runder med tilsyn og pålegg, er tilsynet slett ikke fornøyd med forholdene for renholderne ved hotellet.

«Alvorlig» «Vi ser alvorlig på at forholdene etter flere tilsyn fortsatt ikke er innrettet i tråd med Arbeidstilsynets tidligere vedtak», heter det i et brev som Arbeidstilsynet sendte denne måneden, med varsel om flere pålegg.

Manglende verneombud, kjøp av renholdstjenester fra en ikke godkjent, litauisk bedrift og sviktende oppfølging av lønns- og arbeidsforhold er de viktigste ankepunktene denne gangen.

Dagbladet har tidligere omtalt Arbeidstilsynets kritikk fra 2011, for å la litauere jobbe opptil sju søndager på rad, manglende overtidsbetaling og en lønn helt ned til 41 kroner i timen.

Ikke godkjent Etter at forholdene i renholdsbransjen for noen år siden vakte stor bekymring i LO, NHO og de seriøse delene i bransjen, ble det innført en allmenngjort minstelønn som i dag er på 161 kroner timen.

I 2012 ble det innført en godkjenningsordning for renholdsfirmaer, som forvaltes av Arbeidstilsynet.

Det litauiske selskapet som har kontrakt om renholdet ved Best Western Kampen Apartment Hotel, UAB Danitas, har ifølge brevet fra Arbeidstilsynet ikke en slik godkjenning. Det krever Arbeidstilsynet at det ryddes opp i - hvis firmaet skal fortsette å være ansvarlig for renholdet ved hotellet.

- Har søkt Innkjøpsansvarlig ved hotellet, Gurpreet Singh, opplyser at det litauiske firmaet nå har søkt om godkjenning. Ifølge Singh har de som har drevet renholdet hatt en slik godkjennelse.

I en epost til Dagbladet skriver Gurpreet Singh at «derfor var vi og Arbeidstilsynet var usikre om det. Men det ble søkt etter vi fikk varsel».

«Det er ikke nødvendig med verneombud inntil 10 ansatte. Derfor er det avtalt skriftlig», skriver han også.

Uenige Gurpreet Singh tilhører Singh-familien, som i en årrekke har eid og drevet hotellet. Ifølge ham er det nå bare ett søsken i familien som eier hotellet.

Ifølge Singh er ikke selskapet UAB Danitas og renholderne, som deltar i en organisasjon kalt Nodisas, enige med Arbeidstilsynet.

«UAB Danitas og partene i Nodisas er uenige i fakta beskrivelse med Arbeidstilsynet. De kommer til å sende sine kommentarer til dette til Arbeidstilsynet. Det er kun varsel om pålegg. Det er ikke sikkert at det blir gitt noe pålegg når de har fått kommentert brev til tilsynet. De er innstillt å følge dette videre i rettsapparatet hvis Arbeidstilsynet kommer med de varslede påleggene. De mener at Arbeidstilsynet bygger på feil grunnlag og er lovstridig».

Dagbladet har ikke fått kontakt med UAB Danitas.

- Ikke oppfylt Flere litauiske selskaper har gjennom årene vært involvert i å skaffe renholdere til hotellet. Arbeidstilsynet har kranglet med hotellet om disse skal regnes som arbeidstakere eller selvstendig næringsdrivende.

Nå mener tilsynet at renholderne skal regnes som arbeidstakere i UAB Danitas, men at hotellet likevel har en forpliktelse til å påse at renholderne får lønna og vilkårene de har krav på. Disse forpliktelsene har hotellet, som er tilknyttet den internasjonale hotellkjeden Best Western, ifølge Arbeidstilsynet ikke oppfylt.

I hotellets kontrakt med det litauiske selskapet er det ifølge tilsynet ikke informasjon om lønn- og arbeidsvilkår. Det er ifølge tilsynet heller ikke lagt fram kontrakter, rutiner eller beskrivelser som viser at hotellet kontrollerer at renholderne får den lønna og de vilkårene de har krav på.

Gurpreet Singh skriver til Dagbladet at hotellet oppfyller påse-plikten, og vil sende en redegjørelse om det.