Panamakanalen

Bestikkelser, falske nyheter og reklame: Slik ble Panamakanalen til

Resultatet ble 22 000 døde arbeidere og Frankrikes største finansskandale.

ET TROPISK MARERITT: Revolusjoner, sykdommer, oversvømmelser og jordskjelv gjorde byggingen av den franske Panamakanalen til et mareritt. Foto: Detroit Publishing Company
ET TROPISK MARERITT: Revolusjoner, sykdommer, oversvømmelser og jordskjelv gjorde byggingen av den franske Panamakanalen til et mareritt.
Foto: Detroit Publishing Company Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

I verdens øyne var franskmannen Ferdinand de Lesseps historiens største ingeniør. I 1869 hadde han bygget Suez-kanalen gjennom ørkenen i Egypt.

Med denne ingeniørbragden hadde Lesseps forkortet veien mellom Europa og Asia med 800 mil. I virkeligheten var Lesseps hverken ingeniør eller oppfinner, men diplomat.

Det han manglet av tekniske kunnskaper, tok han igjen med talegaver, karisma, diplomatiske evner og en enorm tro på prosjektene sine. Slik hadde han overtalt politikere og ingeniører til å bygge Suezkanalen. Og ikke minst overbevist Frankrikes befolkning om å kjøpe aksjer for å finansiere prosjektet.

Du kan nå betale med

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer