ENDRER NAVN: Ifølge flere medier endres navnet på 737 Max-flyene. Foto: Lindsey Wasson / Reuters / NTB Scanpix
ENDRER NAVN: Ifølge flere medier endres navnet på 737 Max-flyene. Foto: Lindsey Wasson / Reuters / NTB Scanpix Vis mer

Bestilte Max-fly - endrer navnet

Fra 737 Max til 737-8200.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Flyulykken i Etiopia i mars tvang flyselskaper verden over til å sette sine Boeing 737 Max-fly på bakken. Dagbladet omtalte blant annet en studie som ifølge forskeren viser at folk er «vettskremte» når det gjelder det mye omtalte flyet.

Lavprisselskapet Ryanair har nå bestilt 135 fly av samme type - men modellene har byttet navn. Det melder blant andre The Guardian og The Independent.

Navnet er nå endret til 737-8200 - i stedet for 737 Max. Ifølge The Guardian setter dette fyr på ryktene om at Boeing jobber med å endre navn på flyet.

Informasjonen er for øvrig verken bekreftet eller kommentert av Ryanair eller Boeing. Men etter det The Guardian forstår, er det viktig for flyselskapet at det står noe annet på flyet.

- Kan kalle flyet hva de vil

Hans Jørgen Elnæs har flere tiårs fartstid som aktør i og kjenner av luftfartsbransjen og jobber nå i selskapet WinAir. Han er ikke kjent med at selskapet bytter navn.

- Jeg vet dette har vært oppe i media før, og da avkreftet Boeing at de hadde planer om å endre det, sier Elnæs til Dagbladet.

Han mener 737-8200-navnet kommer fra fabrikkhenvendelsen til flytypen, og at Max var noe Boeing ønsket å markedsføre med, mest sannsynlig med bakgrunn i at den har lengre rekkevidde enn andre fly i Boeing 737-serien.

- Ryanair kan for så vidt kalle flyet hva de vil, om det så er «Markus». Signalene fra Boeing er at de ikke har store planer om å endre navnet på flyet.

Flyet er imidlertid ikke helt likt 737 Max-flyet, skriver The Independent. 737-8200 er ifølge rapportene noe større enn originalen, med plass til 197 passasjerer, åtte mer enn vanlig. I tillegg finnes en ekstra nødutgang på flyet.

Uvanlig grep

Å endre navn på flyet vil være et uvanlig grep, sier Elnæs.

- Det endrer ikke flyet å endre navn på det. Å skulle kamuflere det som noe annet høres spesielt og uvanlig ut. Andre produsenter har også hatt problemer med nye flytyper. Dette pleier å gå seg til når problemene er ordnet, det forventer vi også her, sier han.

Verdens 737 Max-fly står fortsatt på bakken etter flyulykkene i Etiopia og Indonesia i fjor, som til sammen tok livet av 346 personer. Men når det er tilbake i aksjon - muligens en gang i løpet av kommende halvår - vil det trolig være det mest gjennomtestede noen gang, tror Elnæs.

- Det vil nok være to sider av saken. Noen vil nok være engstelige for å fly med det, men andre er ikke så opptatt av det og stoler på at det er i orden. Det vil ta tid, men når de viser at det fungerer som det skal, vil de fleste glemme at det har vært et problem.

Det store spørsmålet er når flyene kan tas i bruk igjen. Norwegian, som også har flere av flyene, opplyste i april at de regner med å ha flyene tilbake i lufta i slutten av august.

På bakken

Et 737 Max-fly fra Lion Air styrtet i Indonesia i oktober i fjor. 189 mennesker omkom. Da et fly av samme type fra Ethiopian Airlines i mars i år styrtet og 157 døde, svarte luftfartsmyndigheter og flyselskaper over hele verden med å ta flyene ut av trafikk.

Grunnen var en tilbøyelighet til å steile hos denne flytypen, som ble motvirket av et spesialutviklet dataprogram. I gitte situasjoner - som i de to katastrofene - tvang dataprogrammet nesa så kraftig ned at pilotene ikke greide å holde flyet i lufta.

REFS: Pilotene refser Boeing etter to dødsstyrter på bare få måneder. Video/reporter: AP / Madeleine Liereng Vis mer

Nå skal dette angivelig være utbedret, men en lang prosess gjenstår for å få på plass nødvendige godkjenninger.

For tida jobber Boeing med å framskaffe mer informasjon til Luftfartstilsynet (FAA) i USA, som når alt er sjekket vil utstede nye godkjennelser.

Ifølge South China Morning Post utvidet USAs største flyselskap American Airlines tidligere i sommer kanselleringene fram til 3. september - en forlengelse på 14 dager.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer