Søkeannonsering: Enkelte søkeord koster betydelig mer enn andre. Bilde: Fotoweb.
Søkeannonsering: Enkelte søkeord koster betydelig mer enn andre. Bilde: Fotoweb.Vis mer

Betaler 628 kroner for ett eneste klikk

Prisene på enkelte søkeord kan bli skyhøye.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Det koster å komme øverst på Googles trefflister. Det merker spesielt de som driver innenfor de mest konkurranseutsatte bransjene.

Over 600 kroner Ifølge Finansavisen hanker Google inn over 600 kroner for ett eneste klikk på de mest populære søkeordene.

I januar i fjor lå gjennomsnittlig klikkpris for ordet «forbrukslån» på 394 kroner. I november var den gjennomsnittlige klikkprisen for det samme søkeordet hele 628 kroner. Det opplyser markedssjef Frank Budimir i Lendo.

Prisene kan bli skyhøye - Gjennomsnittlig pris for søkeordsannonsering ligger kanskje på 5-6 kroner pr. klikk, men i enkelte bransjer, som reise og hotell, finansiering og forbrukerelektronikk, kan prisene bli skyhøye, sier adm. direktør Magne Uppman i det digitale mediebyrået iProspect til Finansavisen.

Google selv opplyser at klikkprisen på «forbrukslån» varierer fra 2-400 kroner i gjennomsnitt, målt for hele markedet og hele året.

Flere nyheter - De er på vei mot en økonomisk tragedie
Kjempebot torpederte storbankens overskudd
Apple-enken tjente 7,6 milliarder på én dag