Betaler mest - får minst

Det finnes knapt noe land i verden hvor det er så dyrt å reise kollektivt som i Norge. I framtida blir det trolig mer lønnsomt å sitte i kø i egen bil enn å bruke buss, tog eller trikk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

For 20 år siden kostet en liter bensin det samme som en trikkebillett i Oslo. I dag må du betale 20 kroner for trikken - en tier for bensin. Bensinen skal bli billigere - kollektivsatsene skal økes.

Hvis Stortinget vedtar forslaget til statsbudsjett for 2001, er det to løsninger som tvinger seg fram: Å kjøre egen bil - eller jobbe hjemme. Det skal bli mer lønnsomt å sitte i kø i egen bil enn å bruke buss, bane, tog og trikk.

- Slik blir det når Stortinget har egen underjordisk garasje, statsrådene fraktes i svart limousin og ledere i fylkene har reserverte parkeringsplasser, sier Einar Håndlykken i Natur og Ungdom.

- Vi trenger en kollektiv folkebevegelse, sier styreleder i Transportbrukernes Fellesorganisasjon, Arne Nymo, fra Trondheim, til Dagbladet. - Utviklingen for kollektivtransporten berører kjernen i velferdssamfunnet. De som kjører egen bil, får det bedre og bedre. De som reiser kollektivt, får det verre og verre. Det hjelper dårlig med festtaler om miljø, færre trafikkulykker og kollektivtrafikkens fortreffelighet, når den nærmest i det stille bygges ned, fortsetter Håndlykken.

Dyrere

Billettprisene vil øke med fra 20 til 25 prosent om forslaget til statsbudsjett blir vedtatt. Regjeringen vil ha 12 prosent moms (fra 1. juli), diesel blir dyrere, og økt arbeidsgiveravgift, høyere avgifter på strøm og mindre fra stat til fylker vil presse prisene. En trikkebillett i Oslo koster i dag 20 kroner, men vil koste 25 kroner.

Sjeldnere

En konsekvens av de nye rammevilkårene er at antall avganger vil bli skåret ytterligere ned. Søndag blir kollektivfri. Kveldsavganger forsvinner. Rushtidsbusser blir redusert. Det blir større kamp om ledige seter på buss og bane. De som reiser kollektivt, skal betale mer for dårligere frekvens og kvalitet.

Dårligere

Ruter blir nedlagt. NSB har som vanlig vært tidlig ute og avviklet togruter. Og T-banen i Oslo er i så dårlig forfatning at flere linjer kan bli stengt for omfattende utbedringsarbeid.

Betaler mest

Vi betaler mest for å reise kollektivt. Ikke i noe land i Europa koster månedskortet eller bussbilletten mer. Mens kollektivreisene i Norge får et tilskudd på 25 prosent, blir billettene i resten av Europa subsidiert med 50 prosent. I Bergen er det et offentlig tilskudd på 5 prosent - i Trondheim 3. De siste ti årene har det offentlige redusert bevilgningene til kollektivtransport med 1,2 milliarder kroner.

- Det er verre enn krise, mener lederen i Natur og Ungdom, Einar Håndlykken.

- Vi tar ikke miljøvern på alvor. Nordmenn er mestere i å snakke - men ikke handle. Vi blir tvunget til å kjøre egen bil - tvunget ut av buss og bane. Det er helt utrolig at regjeringen foreslår kutt i avgiften på diesel og bensin, når de samtidig foreslår moms på kollektivreiser. De milliardene staten mister på diesel- og bensinavgiften er nok til å gi alle gratis kollektivreiser eller doble antall kollektivavganger i landets ti største byer.