Betaler nesten 30 000 i året på vei til jobb

Innbyggerne på Hundvåg i Stavanger må bla opp hvis de skal forlate øya. - Det må gjøres mer rettferdig, mener Beate (47).

BYBRUA: For å komme seg inn til Stavanger sentrum og hjem igjen til Hundvåg, må familien på fem krysse Bybrua. Det blir dyrt. Bildet er tatt i forbindelse med et intervju i 2015. (f.v) er Geir Knudsen og Beate Ryste. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
BYBRUA: For å komme seg inn til Stavanger sentrum og hjem igjen til Hundvåg, må familien på fem krysse Bybrua. Det blir dyrt. Bildet er tatt i forbindelse med et intervju i 2015. (f.v) er Geir Knudsen og Beate Ryste. Foto: Bjørn Langsem / DagbladetVis mer

Bompengedebatten raser for fullt - og det er særlig bråk om bymiljøpakker rundt de største byene i landet.

Familien Ryste/Knudsen på Hundvåg utenfor Stavanger merker bompengene godt på lommeboka - selv om de mener det er mange som rammes hardere enn dem.

De betaler nesten 30 000 kroner i året bare for å komme seg på jobb etter at innkrevingen startet i fjor høst.

Alle andre ekstraturer av øya, kommer i tillegg.

- Uansett hvordan vi gjør det, må vi liksom kjøre gjennom en bomstasjon for å komme oss ut av Hundvåg, sier Beate Ryste.

Hun jobber til vanlig på Forus i Stavanger. Det samme gjør ektemannen Geir Knudsen, men de er avhengig av å kjøre hver sin bil fordi de har ulik arbeidstid og må rekke å hente på SFO.

DYRT Å BO: Beate Ryste og Geir Knudsen flankerer sønnene (f.v) Henrik, Magnus og Sigurd. De bor på Hundvåg i Stavanger, til tross for bompengene. Foto: Privat.
DYRT Å BO: Beate Ryste og Geir Knudsen flankerer sønnene (f.v) Henrik, Magnus og Sigurd. De bor på Hundvåg i Stavanger, til tross for bompengene. Foto: Privat. Vis mer

Det må til dels gjøres i rushtiden, noe som er dobbelt så dyrt som en passering utenom rushtid.

Slik er regnestykket

Da Dagbladet intervjuet familien i 2015, før bomstasjonene var på plass, var det forespeilet en gjennomsnittlig kostnad på drøyt 26000 kroner for gjennomsnittsfamilie på Hundvåg.

Fasiten i dag er litt høyere for familien.

Beate betaler 22 kroner på vei til jobb, og 44 kroner på vei tilbake i rushtiden, altså 66 kroner hver dag.

Geir betaler 44 kroner begge veier, altså 88 kroner daglig. Til sammen er det 35 420 kroner, som et absolutt minimum, hvert år.

Så har de bompengebrikke, og derfor rabatt, noe som betyr at den endelige summen blir 28 336.

Det forutsetter altså at familien ikke forlater øya med bil til noe annet formål enn å på jobb om dagene, og at de holder seg på øya i alle ferier og helgedager.

- Hadde vi ikke vært lojale og handlet varene våre på nærbutikken her på Hundvåg, ville det såklart blitt mer, og det skal ikke mer til enn en barnebursdag på et lekeland, så får du en ekstrakostnad, sier Ryste.

Dersom familien i tillegg skulle ha kjørt sønnen til hockeytrening på Stavanger ishall på Madla tre-fire dager i uka, slik noen foreldre på Hundvåg gjør, kan det i teorien bli langt dyrere.

Skiller seg ut

- De på Hundvåg betaler desidert mest, på grunn av plasseringene på bomstasjonene, hvor de tvinges gjennom sentrumsringen uansett hvor de skal. Det er også grunnen til at vi fikk 14 og en halv prosent av stemmene på Hundvåg i sist kommunevalg, sier leder Frode Myrhol i Stavanger FNB, antibompengepartiet.

- Det er helt forferdelig at det skal være sånn, og det finnes ikke et eneste parti i dette landet som kunne tenke seg å gå til valg på å gi en tilfeldig gruppe folk en skatteøkning på 5-10 prosent, sier han, som sier hans parti har jobbet for å snu innkrevingsretningen på bommen fra Hundvåg slik at innbyggerne bare betaler en vei.

Et enstemmig bystyre har gått inn for det samme, i forbindelse med reforhandling av bymiljøavtalen.

I løpet av året åpner også en tunnel fra Hundvåg og inn til byen, som en alternativ trase, med egne bompengetakster.

Rammer usosialt

Myrhol er opptatt av at bompenger rammer usosialt.

– Hvis det er noen som tjener 350 000, vil det utgjøre 9 prosent på bruttolønna, mens for Stavangers ordfører som tjener 1,3 millioner vil det utgjøre det drøyt to prosent av lønna, sier han, og sikter til det årlige maksbeløpet som skal være 31.680 kroner per bil, ifølge Myrhol.

Det samme mener Ryste.

- Noen må såklart betale, men det er noe med måten det blir gjort noe, og at det gjøres mer rettferdig. Nå kan de som har mest penger kjøpe seg elbil, og slippe rimeligere unna bompengene, sier Ryste.

For første gang passerte man 11 mrd kroner i innkrevde bompenger i fjor i Norge.

Nye bomstasjoner kommer

Samtidig kommer flere nye bomstasjoner i årene framover.

Din Side skrev tidligere i år at summen vi betaler i bompenger ventes å gjøre et kraftig byks i år.

Totalt skal vi betale 13 milliarder kroner i bommene. Det er 2,3 milliarder mer enn i fjor, skriver avisen.

Som Dagbladet skrev onsdag, melder flere politiske partier seg på i bompengedebatten.

- Vi må erkjenne at det har gått for langt og at vi nå krever inn mer bompenger enn befolkningen er villig til å betale, sa Venstres Abid Raja.

Tidligere Ap-nestleder Trond Giske har også tatt til orde for at Ap må snakke mer om bompenger - og beskriver ordningen som "usosial".

Nedenfor ser du hva det koster å kjøre noen utvalgte strekninger med dagens takster. Prisene gjelder en vei, med bensinbil.

Lillestrøm - Oslo: 45 kroner (40,50 kroner med brikkerabatt).

Trondheim - Oslo: 193 kroner (173,70 kroner med brikkerabatt)

Sandvika - Oslo: 63 kroner (56,7 med brikkerabatt)

Sandnes - Stavanger: 22,0 (19,8 med brikkerabatt)

Hamar - Oslo: 171 kroner (153,90 med brikkerabatt)

Voss - Bergen: 197 kroner (177,30 med brikkerabatt)

Orkdal - Trondheim: 22 kroner (19,80 med brikkerabatt)

Bergen-Stavanger: 63 kroner (56,70 med brikkerabatt)

Fauske - Bodø: 49 kroner (44,10 med brikkerabatt).

Bodø - Tromsø: 85 kroner (76,50 med brikkerabatt).

Mosjøen - Sandnessjøen: 117 kroner (105,30 med brikkerabatt)

Steinkjer - Trondheim: 75 kroner (67,50 kroner med brikkerabatt)

Arendal - Kristiansand: 14 kroner (12,60 med brikkerabatt.

Kilde: Bompengekalkulatoren på Fjellinjen.no