Vraket av den tyske ubåten U-864 utenfor Fedje kan heves for under halvparten av det Kystverket har avtalt å betale. Årsaken er at Kystverket har prioritert metoden og ikke prisen.
Kystverket valgte en løsning til 820 millioner kroner fra det nederlandske firmaet Mammoet Salvage, mens Smit Salvage, ifølge Dagens Næringsliv, hadde et tilbud på under halvparten av det konkurrenten leverte.
Ubåtvraket utenfor Fedje inneholder store mengder kvikksølv, og Kystverket har derfor vært opptatt av at hevingen må skje på en måte som reduserer risikoen for utslipp. Både Smit Salvage og Mammoet Salvage hadde håndteringsløsninger for kvikksølvet inkludert i sine tilbud.
- Det viktigste for oss var ikke prisen, men metoden hvis U-864 først skal heves. Mammoet har presentert den beste løsningen med tanke på å redusere faren for ytterligere kvikksølvspredning i forbindelse med løftet fra havbunnen, sier Kystverkets beredskapsdirektør Johan Marius Ly.
U-864 ble senket av den britiske ubåten HMS «Venturer» 9. februar 1945. Det er historiens eneste kjente tillfelle av at en nedykket ubåt greier å senke en annen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger