Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Betaler vedlikehold selv

Alvorlig pengemangel har ført til elendig vedlikehold av fartøyene i den russiske nordflåten. - Offiserer har for egne penger kjøpt reservedeler for å ivareta egen og andres sikkerhet, forteller forsker Geir Hønneland ved Fridtjof Nansens Institutt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hønneland er en av de norske forskerne som vet mest om situasjonen i militærleirene i Nordvest-Russland. Ubåthavariet i Barentshavet kommer ikke overraskende på norske forskere.

- Russiske offiserer har sagt til oss at de fryktet at ei alvorlig ulykke kunne skje når som helst. De har vært så bekymret for sikkerheten at de ifølge dem selv har kjøpt reservedeler for egne penger, sier Hønneland.

Mangler penger

- Vedlikeholdet av ubåtene er dårligere nå enn tidligere, og selv da var det dårlig, sier John Kristen Skogan ved Norsk Utenrikspolitisk Institutt.

Han mener manglende vedlikehold kan være en forklaring til at atomubåten «Kursk» sank.

Nordflåten mangler 90 prosent av pengene som må til for å holde dagens ubåtflåte i forsvarlig stand, opplyser en kilde i den russiske generalstaben til nyhetsbyrået AFP.

Pengemangel gjennom mange år kan også ramme den redningsoperasjonen som nå er i gang.

- Økonomiske forsømmelser har gått ut over all militær aktivitet. Sjøl om president Putin har varslet større innsats for forsvaret, er det mye som skal tas igjen, sier Geir Hønneland.

Underbemannet

Samtidig som nordflåten får tilført mindre penger enn tidligere, kreves det nå større aktivitet. President Vladimir Putin er oppsatt på å vise Russlands militære slagkraft, og Bellonas kilder forteller at nordflåten har fått ordre om økt aktivitet.

- Dette legger ytterligere press på ressursene, sier Thomas Nilsen i Bellona.

Han forteller at nordflåten har mistet mye av kompetansen den satt med før.

- De beste offiserene har sluttet i flåten og gått over i jobber der de faktisk får betalt, sier Nilsen, og viser til at ansatte i nordflåten i perioder ikke har fått utbetalt lønn.

Vanlig bemanning for en ubåt av «Kursk»s type er 130. Om bord nå er bare 116 personer. Underbemanningen kan være et tegn på innsparingstiltakene, men det er uklart om dette påvirker driftssikkerheten.

- Underbemanning kan ha konsekvenser for sikkerheten om bord, sier Thomas Nilsen.