BETALINGSKRØLL:  En rekke betalingsterminaler over hele landet er rammet av en treghet i systemet, som fører til at noen brukere ikke får gjennomført transaksjonen. 
Foto: OLE C. H. THOMASSEN/Dagbladet
BETALINGSKRØLL: En rekke betalingsterminaler over hele landet er rammet av en treghet i systemet, som fører til at noen brukere ikke får gjennomført transaksjonen. Foto: OLE C. H. THOMASSEN/DagbladetVis mer

Betalingsproblemer over hele landet

Folk sliter med å få betalt for påskehandelen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Onsdag oppsto det problemer med en rekke bankterminaler spredd over hele landet. Problemet startet allerede på morgenen, men problemet med løst etter et par timer. Men i ettermiddag er den tekniske feilen tilbake.

- Det er forskjellige typer terminaler som er rammet. De står blant annet hos sparebankene, Nordea og Skandiabanken, sier konserndirektør for kommunikasjon i EDB, Geir Remman, til NTB.

Remman forteller at det er tregheter på deler av betalingssystemet som gjør at kunder opplever at det er vanskelig å få gjennomført transaksjoner i minibanker eller å få betalt på kortterminaler.

Da Dagbladet snakket med EDB Ergogroup ved 11.30-tiden i dag, ble det opplyst om at det hadde vært treghet i noen timer, men at problemet var løst.

- Det har kommet tilbake igjen. Det jobbes iherdig med å få løst det nå. Vi har sagt at vi skal få rettet det opp så fort som mulig, og håper at det løser seg i løpet av ettermiddagen, sier Renman til Dagbladet.

På en del betalingsterminaler går transaksjonene på en reserveløsning slik at transaksjonen kan gjennomføres, men den blir ikke belastet kortet online.

- Noen vil få gjennomført betalingen. Men andre brukere vil oppleve at transaksjonen ikke går igjennom, sier Renman.

- Hva er årsaken til at dette bare rammer noen brukere?

- Det har noe med den tekniske feilen hos oss å gjøre. Vi har hatt fokus på å rette opp feilen, og så vil vi gå grundigere igjennom årsaken i etterkant, sier Renman.