- Vi er på sporet, sa Norwegian-sjef Bjørn Kjos flere ganger under framleggelsen av Norwegians resultater for andre kvartal nå i morges.
SkyTrax-prisen for verdens beste lav-kost langdistanse-flyselskap og et før skatt-resultat på en knapp milliard kroner (930 millioner kroner før skatt, 1027 millioner justert for engangskostnader og «annet» tap/fortjeneste) var to av høydepunktene.
Det var likevel noen unntak fra den lyse situasjonen. Passasjer- og pilottrøbbel i sommer har hatt en kraftig kostnad i form av utbetalinger til kunder som ikke fikk det de betalte for.
Dette beløp seg til 81 millioner kroner i i andre kvartal i år, mot 34 millioner i fjor.
I neste kvartal kan tallet bli enda større: Krisen med en mengde kanselleringer på grunn av pilotmangel, som førte til store medieoppslag i juli vil først bli synlig i resultatene for tredje kvartal.
Kjos kunne ikke gi noe presist svar på Dagbladets spørsmål om hvor mye av innleie-kostnadene for fly (wetlease) på 82 millioner kroner som skyldtes de ekstraordinære problemene i sommer. I fjor var det tilsvarende tallet 11 millioner kroner.
Han la vekt på streiker i blant annet Frankrike, og på kø ved flyplasser, noe som har rammet mange flyselskaper.
- Vi er selvfølgelig også berørt av dette, sa Bjørn Kjos.