STERKE TALL: Norwegian presenterte i dag sine resultater for andre kvartal - som er kvartalet før effekten av alle kanselleringene i juli slår inn. Her er han ved et av selskapets Boing 737 - 800 fly. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
STERKE TALL: Norwegian presenterte i dag sine resultater for andre kvartal - som er kvartalet før effekten av alle kanselleringene i juli slår inn. Her er han ved et av selskapets Boing 737 - 800 fly. Foto: Hans Arne Vedlog / DagbladetVis mer

Betalte 81 millioner kroner i passasjerkompensasjoner - på tre måneder

Men Norwegian tjente en milliard kroner i andre kvartal.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi er på sporet, sa Norwegian-sjef Bjørn Kjos flere ganger under framleggelsen av Norwegians resultater for andre kvartal nå i morges.

SkyTrax-prisen for verdens beste lav-kost langdistanse-flyselskap og et før skatt-resultat på en knapp milliard kroner (930 millioner kroner før skatt, 1027 millioner justert for engangskostnader og «annet» tap/fortjeneste) var to av høydepunktene.

Det var likevel noen unntak fra den lyse situasjonen. Passasjer- og pilottrøbbel i sommer har hatt en kraftig kostnad i form av utbetalinger til kunder som ikke fikk det de betalte for.

Dette beløp seg til 81 millioner kroner i i andre kvartal i år, mot 34 millioner i fjor.

I neste kvartal kan tallet bli enda større: Krisen med en mengde kanselleringer på grunn av pilotmangel, som førte til store medieoppslag i juli vil først bli synlig i resultatene for tredje kvartal.

Kjos kunne ikke gi noe presist svar på Dagbladets spørsmål om hvor mye av innleie-kostnadene for fly (wetlease) på 82 millioner kroner som skyldtes de ekstraordinære problemene i sommer. I fjor var det tilsvarende tallet 11 millioner kroner.

Han la vekt på streiker i blant annet Frankrike, og på kø ved flyplasser, noe som har rammet mange flyselskaper.

- Vi er selvfølgelig også berørt av dette, sa Bjørn Kjos.