Betalte ikke ansvarsforsikring - blir gjeldsslave

En ung mann fra Hordaland unnlot å betale den lovpålagte ansvarsforsikringen på bilen sin. Nå får han et regresskrav på over 2,5 millioner kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Da ulykken var ute, og mannen kjørte på en annen bil bakfra med alvorlig personskade som resultat, endte forsøket på å spare noen tusenlapper på forsikringen med at mannen blir gjeldsslave.

Eksempelet er ikke enestående, for hordalendingen er ikke den eneste her i landet som kjører rundt med bil uten den lovpålagte forsikringen.

Flere jukser

- Antall uforsikrede kjøretøyer har sakte, men sikkert steget de siste årene. Før oblatene ble innført, lå antallet på rundt 5 prosent. Etter innføringen sank tallet til rundt 2 prosent. Nå ser vi at det igjen er på vei oppover, sier informasjonsdirektør Preben Sandborg Røe i Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH) til NTB.

Ifølge tall fra FNH er det i dag 120.000 uforsikrede motorkjøret øyer på norske veier. Det tilsvarer 4,14 prosent av den norske bilparken. Så langt i år har 650 av disse forårsaket alvorlige trafikkskader.

Også ansvar for parkert bil

- Noen av disse bilene står nok parkert, mens eieren ikke har fått levert inn skiltene. Slik sett er de tilsynelatende ufarlige. Men så lenge man har skilter på bilen, har man et ansvar for den etter bilansvarsloven, forteller Røe.

Og selv om bilen står parkert og ikke er i bruk, kan likevel ulykker oppstå. Som et eksempel forteller Røe om en guttunge som kastet en fyrstikk opp i bensintanken til en parkert bil.

- Bilen eksploderte, og gutten fikk ødelagt fingrene. Forsikringsselskapet måtte betale fordi bilen var forsikret, men hadde ikke bilen vært det, hadde eieren av bilen måtte ha betalt, forklarer han.

Millioner i regresskrav

- Selv om eieren av en ulykkesbil ikke er forsikret, får den andre parten likevel erstatning fra Trafikkforsikringsforeningen som har de forskjellige forsikringsselskapene som medlemmer. Deretter krever foreningen pengene tilbake fra den uforsikrede bileieren, såkalt regress. De siste årene har foreningen fått inn mellom 4 og 5 millioner kroner fra slike regresskrav.

- Bare tenk på de store personskadene som vi har hatt den siste tiden. I tilfellet fra Hordaland var det en som ble påkjørt bakfra, men tenk på verre tilfeller, som for eksempel Katrine Bråtane-saken. Hvis bilen hadde vært uforsikret ville det dreid seg om 11,7 millioner kroner. Selv om noe av dette var renter, så dreier det seg om store summer, understreker Røe.

Varsler tiltak

- Det viktigste som kan gjøres for å forbedre situasjonen er at bileierne tar ansvar og skjønner hva man holder på med. Du kan sette deg i milliongjeld over natten, sier Røe, og forteller at FNH har vært i kontakt med myndighetene for å diskutere hvilke tiltak som kan settes i verk.

- Vi vet jo hvilke biler som har skilt og hvilke biler som ikke har forsikring. Så en tettere oppfølging av de bilene som ikke er forsikret er absolutt mulig, opplyser han.

Verdt å huske på er at når eieren av et uforsikret kjøretøy selv blir skadet når han kjører bilen, er han ikke dekket av noen forsikring hvis det skulle oppstå skade på egen person.

(NTB-Per-Helge Berg)