Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Betimelig helsekritikk

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NHOs landsforening for teknologi og kunnskapsbedrifter, Abelia, har på eget initiativ undersøkt hvordan det står til med bruken av informasjonsteknologi i helse- og sosialsektoren og konkluderer med at situasjonen er under enhver kritikk. Planene for større bruk av elektroniske løsninger er riktignok til stede, men fortsatt sendes pasientjournaler og sykemeldinger i posten.

Dette går ut over pasienter som må vente lenger på behandling og beskjed. Det går ut over sykehusøkonomien når forsinkede sykdomsbeskrivelser og pasientjournaler fører til at leger utsetter behandling, med den følge at sykehusoppholdet blir lengre. Og det fører til at en ikke ubetydelig del av kontakten mellom leger, sykepleier og pasient mangler det grunnlaget som eventuell behandling hviler på. Mange pasienter og pårørende har følelsen av at helsesektoren ligger ti år etter skjemaet på dette felt. Og i ei tid da klageropene er høye og helseforetakene må spare i sine budsjetter, virker seindrektigheten særs unødvendig.

Abelias leder, Paul Chaffey, mener regjeringen ikke legger nok press på helseforetakene, slik at mer bruk av IKT kan redusere kostnader og øke kvaliteten. En undersøkelse fra Nasjonalt senter for telemedisin viser at de samfunnsøkonomiske gevinstene med elektroniske henvisninger og epikriser vil være store. En forsering av planene om bruk av tidsmessig teknologi må være bedre enn å si opp pleiere. Vi må gå ut fra at helseforetakene, med sine innsparingskrav, er seg dette bevisst. Ikke minst er det viktig at kommunene og primærhelsetjenesten utnytter teknologien, slik at samhandlingen mellom fastleger og spesialisthelsetjenesten blir bedre og raskere.

Bruk av moderne teknologi forutsetter at pasientenes personvern er godt sikret. Det er helt avgjørende, men like fullt en utfordring som bør la seg løse.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media