Betongras fra taket

I sommer ble den underjordiske tunnelen fylt av vann. I går raste 12 tonn betong ned fra taket.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

På det dypeste er Oslofjordtunnelen 134 meter under havet. Det har blitt rettet et sterkt søkelys på sikkerheten i tunnelen, og flere eksperter har vært kritiske.

Søndag morgen fikk Vegtrafikksentralen melding om at deler av taket falt ned. 20 minutter seinere ble tunnelen stengt.

Etter dette fortsatte det å rase ned steinblokker fra taket, og det dannet seg et krater på 20 kvadratmeter i taket. 12 tonn betong falt i veibanen.

Stengt til 2004

- Vi er ikke veldig glade for dette. Slikt skal ikke skje. Dette har ikke skjedd i Oslofjordtunnelen tidligere, og vi undersøker nå hva som er skjedd, sier distriktsvegsjefen i Stor-Oslo, Lene Mürer.

Fastlandsforbindelsen mellom Drøbak og Hurum er nå stengt til minst 2. januar. Geologer og ingeniører skal forsøke å finne ut hvorfor betongen raste ned, og deretter tette hullene som har oppstått.

- Vi vil ikke åpne den igjen før vi er 100 prosent sikre på at det er trygt å kjøre gjennom tunnelen, sier Lene Mürer.

- Ingen sammenheng

Tidligere i år fortalte eksperter på luft og inneklima at viftene i taket ikke vil klare å ta unna røykutviklingen ved en brann. De sa at ingen vil overleve en tankbilbrann i tunnelen.

I august stoppet pumpeanlegget å ta unna vann, og store vannmasser fylte opp tunnelen. Et eldre par braste rett inn i vannet og ble kjørt til sykehus.

Rett før jul slaktet en rapport fra Veritas sikkerhetsrutinene i Oslofjordtunnelen.

BETONGRAS: Erling Fredheim i Statens vegvesen studerer hullet i Oslofjordtunnelen etter betongraset.