SKOGBRUK: Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug bevilger penger til bygging av tømmerkaier. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet
SKOGBRUK: Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug bevilger penger til bygging av tømmerkaier. Foto: Torbjørn Berg / DagbladetVis mer

Bevilger millioner til norske tømmerkaier

Svak krone og mye skog langs kysten gir optimisme i skognæringen. Skogbruket kan bli en av de største næringene i kystfylkene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug (FrP) vil ha mer transport av tømmer langs sjøveien, skriver Finansavisen i dag.

Denne uken gir hun 22,2 millioner kroner til utbygging av Eikefjorden tømmerkai i Sogn og Fjordane, Surnadal havn i Møre og Romsdal og Finnsnes regionhavn i Troms.

Dermed har Listhaug bevilget totalt 44,8 millioner kroner fordelt på fem kaiprosjekter siden hun tok over statsrådposten. Nye 24 millioner er lagt inn i neste års statsbudsjett, skriver avisen.

Billig sjøfrakt Ifølge Listhaug er transportkostnadene via sjøveien mye billigere og utgjør kun 13 prosent av veitransport.

- Dersom halvparten av det som i dag hogges i kystfylkene kan gå over kai og transporteres videre med båt, vil vi spare veiene for anslagsvis 50.000 trailere, og færre vogntog er også bra for trafikksikkerheten til folk flest, sier hun til Finansavisen.

- Hun legger til at skognæringen er en næring med internasjonal konkurranse og at det trengs gode rammebetingelser.

Prosjektleder Helge Kårstad i nettverkssamarbeidet Kystskogbruket ønsker støtten velkommen.

Ifølge ham er det mye optimisme å spore i næringen for tiden.

- Med den kronekursen som er nå er det bedre tider enn på lenge. Samtidig koker det på kaiene langs kysten på grunn av økningen i hogsten. Langs kysten er det flere nye prosjekter på gang, sier Kårstad.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han mener derfor det trengs større fart på utbyggingen.

- Kan man få utviklet et kainett med gode veier er man er konkurransedyktig, sier han.

Vil ha mer - Listhaug har gjort en kjempejobb for å fremsnakke skognæringen, men forslaget fra regjeringen i statsbudsjettet på cirka 20 millioner kroner er på ingen måte godt nok med tanke på det store daglige presset, sierKårstad  til avisen.

Han viser til en rapport fra Sintef som viser at inntil 60 kaier trengs å bygges på nytt eller utbedres. Det vil koste rundt 600 millioner kroner.

Kårstad mener også at det haster med utbygging på tømmerkaiene i Ørsta, Mandal og Høyanger.

Store mengder skog Den omfattende skogplantingen på 1950- og 1960-tallet har ført til at det i dag er store mengder skog på Vestlandet. Kystskogmeldingen, som forelå allerede i 2008, viser til at produksjonsverdien i skognæringen kan økes fra 17 til 40-45 milliarder kroner.

Det kan i så fall gjøre skogbruket til en av de største næringene i kystfylkene, skriver Finansavisen.

Flere økonominyheter Boligsjokk: Kutter prisen med 500.000 kroner
Advokater: Bilfritt Oslo sentrum er ulovlig
Ferrari ga bånn gass mot børs - friskt valg av ticker
Arne kjøpte sine første aksjer i 1985 - nå kan han cashe inn 200 millioner