Bevis i Mehamn-saken ble ødelagt

- Vi spylte biologiske spor på havet, sier fiskebåtskipper Jens Petter Kraknes. Han fortviler over at viktige bevis kan ha gått tapt da vraket ble hevet etter Mehamn-ulykken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

TROMSØ: - Det var umulig å ikke forstå at det var menneskerester vi spylte på havet, sier fiskebåtskipper Jens Petter Kraknes om bevisene som gikk tapt. Han var styrmann på «Hugo Trydvasson», som deltok i hevingen etter ulykken i 1982. Vrakdelene ble samlet på dekk.

Handlet etter ordre

- Vi fikk ordre om å vaske delene i ferskvann og spyle dem på havet. Så vidt jeg kan huske var det flyhavarikommisjonens leder som avgjorde dette, sier Kraknes i dag.

Levningene som etter alt å dømme stammet fra kaptein Peer Chr. Hovring, ble funnet i cockpiten. Alle andre ble funnet på havbunnen. Analyser av levningene kunne muligens gitt svar på om medisinbruk kan ha medvirket til ulykken, slik havarikommisjonen har hevdet.

- Jeg vil ikke gå i detaljer. Det dreide seg ikke om bestemte kroppsdeler, men likrester. Det vi fant i cockpiten var så makabert at en av representantene fra flyfabrikken i Canada brakk seg.

Innrømmer tabbe

- Hvorfor har du ikke fortalt dette før?

- Fordi jeg stolte på at flyhavarikommisjonen foretok de riktige vurderingene. Dessuten fikk jeg, selv om jeg ikke avga noe taushetsløfte, et bestemt inntrykk av at flyhavarikommisjonens leder ikke ønsket at vi skulle snakke om disse funnene, sier Kraknes.

- Det er ikke tvil om at det var en forferdelig tabbe å spyle det som kan ha vært viktige bevis på havet. Det må man kunne si i dag, sier Ole Martin Rønning fra Hammerfest, som var dykker og deltok i hevingen.

Også andre funn og omstendigheter rundt hevingen framsto som uforklarlige for den tidligere piloten og flyinstruktøren Rønning:

- Deler av roret og halefinnen som hadde tilhørt Twin Otteren var i en slik forfatning at mye kunne tyde på at flydelene var truffet bakfra av et objekt. Dessuten var jeg med på å finne cockpiten. Styrmannen satt fremdeles fast i beltet. Mens kaptein Hovring var borte og ble ikke funnet. Det syntes jeg var merkelig, sier Rønning.

- Letingen etter kapteinen ble avsluttet på et tidspunkt da vi alle var sikre på at vi ville finne ham, sier Rønning.

Verken rettsmedisinere eller Kripos ble tilkalt for å identifisere de omkomne. Distriktslegen Finn Bjørn Rørvik ba flere ganger om at rettsmedisinere måtte tilkalles, men ble ikke hørt.