Bevisstløs shopping

Forskere mener å ha kartlagt hvordan hjernen oppfører seg under shopping. Forskene er sponset av flere store firmaer, blant annet Coca Cola. - Vi vil ikke manipulere folk, bare tale rett til deres ønsker, sier sponsorene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En gruppe forskere på Harvard Buisness school har kartlagt hvordan hjernen oppfører seg under shopping. - Vi viser hva som skjer i hjernen når forbrukerne tar beslutninger, sier professor Gerard Zaltman til Sunday Times.

Forskerne bak undersøkelsen mener at om man kjøper noe eller ikke er et resultat av underbevisste prosesser, som de altså mener å ha kartlagt.

Spørreskjemaer, som vanligvis brukes i markesdsundersøkelser, tar bare hensyn til de bevisste meningene og beslutningene. - Det er stor forskjell på hva folk sier i et spørreskjema og hva de faktisk gjør når de handler, sier Zaltman.

Bare kvinner

Zaltman utførte undersøkelsen sammen med Stepher Kosslyn, som er professor i psykologi på Harvard.

De brukte såkalt PET-scanning (Positive Emission Tomography) for å måle blodgjennomstrømmingen i forskjellige deler av hjernen til kvinnene som deltok i undersøkelsen. Deretter koblet de resultatene de fikk sammen med tidligere forskning på hvordan disse områdene fungerer.

Dette gir et godt verktøy til å forutsi om kvinnen kommer til å kjøpe eller om hun snur seg og går, mener forskerne.

Ingen menn deltok i undersøkelsen, ifølge The Sunday Times.

Vil selge mer

Forskningen sponses av flere store firmaer, blant annet Coca Cola, General Motors og Proctor & Gamble. De håper selvsagt at resultatene av forskningen vil hjelpe dem til å selge mer, men nekter for at de ønsker å hjenevaske forbrukerne. - Vi vil ikke manipulere folk, bare tale rett til deres ønsker, sier en av sponsorene bak undersøkelsen.