Bibelnavn er in

Emma (5) og Jo Markus (4) troner fortsatt øverst på navnetoppen. Norrøne navn må du leite lenge etter. Nå er bibelske navn i vinden.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Over tusen barn fikk navnene Emma og Markus i fjor, viser Statistisk sentralbyrås navnestatistikk. Det to navnene var de mest brukte i fjor. Emma Opseth (5) og Jo Markus Kvalvåg (4) er fornøyd med navnene sine, men er aleine om dem i Korsvolltoppen barnehage i Oslo - iallfall i år.

-  Vi har hatt én Emma hvert år så lenge jeg har jobbet her. Og det er mange jentenavn på m. Da jeg var liten var vi to Trude-er og to Hilde-er i klassen, men slik er det ikke lenger. Navnene følger vel trender, og en ser at gamle navn kommer tilbake, sier barnehagestyrer Trude Holmsen.

Selv om Emma fortsatt er populært, mener navneekspert Jørgen Ouren i Statistiske sentralbyrå at det er over toppen. Nå er Sofie, Thea og Andrea på vei oppover.

Tar etter svenskene

-  Vi ser at korte jentenavn som slutter på a har en historisk topp nå. Men går du tilbake til 1883 så var det neste likt. Det som var populært for hundre år siden blir populært igjen. Veldig mange av disse navnene går som internasjonale farsotter. Det er Emma-farsott over alt,sier Ouren.

Han tror enkelte navn har blitt så populære i perioder at de blir utslitt - før de kommer tilbake. Navn som Jan, Arne og Leif, som mange bærer, er for eksempel lite i skuddet akkurat nå. I stedet er bibelske navn som Markus, Lukas og Johannes på vei opp.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer