Daglig leder i Competitive Edge Consulting AS,
Adrian Søbyskogen, intervjues av Finansavisen, mens de andre ansatte filmer. Foto: Adrian Nielsen / Finansavisen
Daglig leder i Competitive Edge Consulting AS, Adrian Søbyskogen, intervjues av Finansavisen, mens de andre ansatte filmer. Foto: Adrian Nielsen / FinansavisenVis mer

Her filmes alt

Big Brother på jobben

Alt som skjer blir filmet og publisert. Videoserien genererer kunder, og disse må klare seg uten en fast kontrakt.

(Finansavisen): – Jeg jobber syv dager i uken, og Lars følger etter meg med et kamera hele tiden. Vi dokumenterer alt som skjer hos oss; oppturer, nedturer og til og med kundemøter. Dette bruker vi 100 timer i uken på, og hver uke legger vi ut en ny seks–syv minutter lang episode i vår videoserie, forteller sjef og -gründer i Compedge, Adrian Søbyskogen (26), til Finansavisen.

– Ja vel. Og hvorfor gjør dere dette?

– For å skaffe kunder. Videoserien har over 10.000 ukentlige seere på LinkedIn, og samtlige av våre kunder har kommet til som følge av at de har sett disse videosnuttene. Folk liker at vi er så åpne rundt det vi driver med, og i tillegg føler de at de kan lære noe av det vi deler.

Booker møter via Podcast

Compedge leverer såkalte inbound marketingtjenester i form av videoproduksjoner, podcaster og artikkelskriving. Blant kundene som har kommet til etter å ha sett videosnuttene kan nevnes Huawei, Telenor, Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS), Cloud Connection og Fearnley Securities.

– Målet er at vi aldri skal ta en «kald» telefon. I videoserien viser vi blant annet hvordan vi booker møter via podcast, forteller Søbyskogen til avisen.

– Booker møter via podcast?

– Ja, og vi er de eneste som driver med dette. I stedet for å ringe en vi ønsker som kunde lager vi en podcast om denne personen, og sender podcasten på mail. Det blir mye mer personlig. Og det er en mer spennende og nytenkende måte å drive salg på, også for våre kunder, sier Søbyskogen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Inbound marketing dreier seg om å produsere så bra innhold at målgruppen husker deg og vil kjøpe noe av deg. Video kommer for fullt i markedsføring, og det er den bølgen vi surfer. I stedet for å bruke 200.000 kroner på en film som skal ha 12 måneders levetid, lager vi ukentlig videoinnhold for våre kunder.

Dobler til neste år

Og Compedge Consulting surfer raskt, skal man tro Søbyskogen. Han startet selskapet i september i fjor. De ble hurtig syv ansatte, vokste ut av de opprinnelige lokalene og flyttet inn der de nå holder til.

– I dag er vi 12 ansatte, og vi kommer til å omsette for 10 millioner kroner allerede i år, som er første hele driftsår. Til neste år skal vi doble, og da må vi også doble antall hoder, forteller Søbyskogen, og legger til at den eldste av Compedge Consultings ansatte er 27 år.

Før oppstarten solgte Søbyskogen sine aksjer i Documaster for 1,1–1,2 millioner kroner. Disse har han investert i Compedge Consulting, i tillegg til at han har pantsatt alt han eier.

– Dere er 12 ansatte, har flotte, store lokaler og bruker mye ressurser på egen videoserie. Klarer dere å tjene penger?

– Hvis vi ikke tjener penger, går vi konkurs. Vi har ingen lån som kan redde oss. Men vi driver sunt.

Vil starte ventureselskap

Compedge teller ikke timer, men blir enig med kunden om ukentlige leveranser i 12 måneder.

– Kundene våre har nok aldri før jobbet med et selskap som ikke følger kontrakter. De kan ringe oss og si «Det hadde vært kult om dere kom hit og filmet om to timer», og da gjør vi det, forteller Søbyskogen til Finansavisen.

– Har dere ikke en kontrakt?

– Nei, vi er enige med kunden om at det er «oss mot verden». Våre kunder er litt som oss; lidenskapelige og emosjonelle. Kunder som bare er opptatt av klikk, som misliker at vi ikke følger en kontrakt eller som strider mot vår personlighet, sier vi nei til.

Søbyskogen eide opprinnelig Compedge Consulting 100 prosent, men nylig valgte han å dele ut aksjer til fem Compedge-medarbeidere som har vært med fra starten.

– De fikk et visst antall aksjer gratis og mulighet for å kjøpe et tilsvarende antall med 60 prosent rabatt. Selskapet ble priset til 5 millioner kroner, og etter dette sitter jeg på 70 prosent, sier Søbyskogen, som har planere klare for den nærmeste fremtid.

– Planen er å bruke overskuddet fra de to-tre første årene til å starte et ventureselskap som skal investere i startupselskaper, og så ta metodikken i Compedge inn i disse selskapene, sier den unge gründeren.

Flere økonominyheter

Norsk Hydro mye bedre enn ventet i 2. kvartal
Smell for Voss på vann - tapte 146 mill.
Økt optimisme i norsk industri