NØYTRAL FORPAKNING FRA JULI 2018: Her viser helseminister Bent Høie frem de nye forpakningene for snus og sigaretter. Foto: NTB Scanpix.
NØYTRAL FORPAKNING FRA JULI 2018: Her viser helseminister Bent Høie frem de nye forpakningene for snus og sigaretter. Foto: NTB Scanpix.Vis mer

Bikket milliarden

Imperial Tobacco Norway opplevde fortsatt fin vekst i 2017. Lanseringen av standardisert forpakning på røyk og snus i Norge til sommeren vil kun skape økt grense­handel, tror selskapet.

(Finansavisen): Imperial Tobacco Norway opplevde fortsatt fin vekst i 2017. Lanseringen av standardisert forpakning på røyk og snus i Norge til sommeren vil kun skape økt grense­handel, tror selskapet.

Snus og sigaretter vil fra 1. juli i år komme i nøytral forpakning i Norge. Imperial Tobacco Norway (ITN), som har over 40 prosent markedsandel innen snus her til lands, frykter ikke at dette vil skape fallende etterspørsel etter selskapets produkter.

- Hvis man ser på andre land som har innført standardisert forpakning, som for eksempel Australia, har det ikke hatt en effekt på forbruket. Vi frykter imidlertid at grensehandelen mot Sverige vil fortsette å øke som følge av dette, sier adm. direktør Even Foslie i ITN, til Finansavisen.

- Tror du folk er såpass opptatt av innpakningen?

- Ja, for innpakningen er en identitet. I Sverige kan folk fortsatt få produktet i originalinnpakningen.

I tillegg til sigarettmerket Paramount (det tredje største sigarettmerket i Norge etter Prince og Marlboro, red.anm.) har ITN snusmerket Skruf, samt rulletobakk, sigarettpapir og lightere i sin portefølje.

Ved utgangen av regnskapsåret som ble avsluttet 30. september i fjor hadde ITN en markedsandel på 43,8 prosent innen snus og 9,2 prosent innen sigaretter. Ifølge Foslie har snusandelen siden sunket til 42 prosent, skriver Finansavisen.

ITN har opplevd kontinuerlig vekst i en årrekke. I 2015/16 var omsetningsøkningen på hele 31 prosent. I fjor bikket tobakk- og snusselskapet milliarden i omsetning, etter en vekst på mer moderate 7,7 prosent.

- Markedet modnes og mettes, og vi forutså at veksten ville bli lavere i 2016/17 enn året før. Det er fortsatt vårt snusmerke Skruf som er driveren for oss. Snus står for cirka 80 prosent av vår totale omsetning, forteller Foslie til avisen.

Andre økonominyheter:

Trygve Hegnar om Terje Søviknes
Slik blir du en bedre forhandler
Sissener er superbull: - Jeg dobler veddemålet