Bil for alle penga

Den som ikke synes at de ulike massemedia - være seg på papir, på nett eller i eteren - blir likere og likere, kan bare bla litt i programoversiktene, i avisene eller surfe litt på nettet, for å finne ut at han tar feil.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det stoffet den ene har, finner du snart hos den andre, og omvendt. Vel å merke hvis det viser seg å slå an. Det er vel foreløpig bare bridgespaltene - og de daglige TV-kritikkene - avisene får ha helt for seg selv. Aldri før har vi hatt så mange aviser og TV-kanaler i dette landet, aldri før har det vært så vanskelig å se forskjell på dem.

Action og testing

Nå har sågar NRK begynt med eget motormagasin, produsert av underholdningsavdelingen og sendt på NRK 2 i går. Det er stoff man tradisjonelt har funnet i aviser, i egne magasiner og i radio, men ikke har hatt så mye av på fjernsynet.

«Autofil» var et rendyrket TV-konsept og brukte alle fjernsynets fortrinn i sin presentasjon av bil: datagrafikk, fart, action, testing på nedlagt rullebane, levende samtaler og mye informasjon på kort tid. Og ikke minst en engasjert programleder, Jan-Erik Larssen, som både testet og beskrev sine fartsvidundre med smittende entusiasme. Det ble et bilprogram med mer vekt på underholdningsverdi enn kritisk forbrukerjournalistikk. Det er selvsagt greit å fortelle om bil på en annen måte, men i testingen av de ulike GTI-modellene savnet jeg litt mer kritisk sans til fordel for utsagnene om at alle bilene var så «kuule».

Det er lov å være oppriktig begeistret for en bils design og hestekrefter - bildesign er forøvrig et undervurdert felt - men jeg tror «Autofil» ville styrket sin troverdighet med en litt kvassere forbrukerprofil.

Flott om boka

At det bygges flere nasjonalbibliotek enn noen gang i en tid der alle snakker om Internett, var paradokset i «Jakten på det fullkomne bibliotek» på NRK 1. Forfatteren Jostein Gaarder tok oss med på en spennende og interessant reise til verdens store bibliotek. Det var et flott og lærerikt program som understreket bibliotekenes viktige rolle som samfunnets hukommelse.

Ellers merket vi oss at legemiddelindustriens Helge Lund hos Knut Olsen i «Redaksjon 21» snakket om det «kall» industrien hadde for å utvikle nye AIDS-vaksiner. Kall? Vil det muligens si at industriens toppledere planlegger å skifte tittel fra administrerende direktør til pastor?