Bil i tåka

Om noen år vil det trolig være vanlig at en sjåfør blåser i en såkalt alkolås før han starter bilen sin.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

MEN HVA SLAGS DRIVSTOFF vil bilen hans bruke? Bensin? Diesel? Biodiesel? Strøm? Hydrogen? Bilens framtid er egentlig temmelig tåket.

For folk flest er en bil egentlig en dårlig pengeinvestering. Men den er i høyeste grad til stede i vår hverdag. Nesten som et familiemedlem. Politikerne vil helst la være å gjøre dramatiske tiltak om bilene våre. Alle vet at det klimamessig ville være smart å la bilene stå mer parkert enn de er i dag. Men det er ikke varslet noen omfattende innskrenkninger på bilkjøring. Kanskje vil det bli dyrere å kjøre i rushtida i de store byene.

Det er et tiltak som bilistene trolig vil godta. Men, som finansminister Kristin Halvorsen, har sagt: Man setter ikke i gang klimatiltak uten å ha støtte i folket. Stortingspresident Thorbjørn Jagland har sagt at vår tids utfordringer krever at politikerne faktisk tar upopulære avgjørelser. Men han tenkte neppe først og fremst på bilen.

INGEN VET HELT UT hvordan klimapolitikken til slutt vil påvirke bilkjøringen. I mellomtida lever de ulike områdene av samferdselspolitikk sine egne liv. Det er som om de kjører hver sin motorvei. Et av områdene er trafikksikkerhet. Regjeringen har slått fast at alkolåsen skal være en viktig del av arbeidet for å bedre sikkerheten i trafikken.

En alkolås er et elektronisk apparat som sørger for at biler ikke starter om sjåføren er påvirket av alkohol. Den ser omtrent ut som en mobiltelefon. I Sverige har om lag 40000 biler allerede slike apparater. Svenskene vil trolig kreve at alle lastebiler og busser skal ha slikt utstyr fra 2010.

Sverige er kommet mye lengre enn Norge i dette arbeidet. Det er gjort forsøk med alkolås i busser i Lillehammer, og Statens vegvesen har vedtatt at alle nye biler etaten skaffer seg skal en slik lås. Ellers har myndighetene nøyd seg med å oppfordre firmaer og selskaper til å installere alkolås i visse typer kjøretøy for yrkes- og næringstransport, som en frivillig ordning.

ETTER HVERT VIL NORGE trolig gjøre som Sverige Det vil først bli stilt krav til sjåfører som kjører lastebiler, busser og drosjer. Deretter vil søkelyset bli satt på privatbilene.

Klima og bil er allerede blitt storindustri. Også her er svenskene kommet lenger enn oss. I Sverige er produksjonen av biodiesel allerede satt i system. Det prøves nå ut en rekke nye typer drivstoff over hele verden. Ingen av dem er klimamessig fullkomne. Enten forurenser de, eller så krever produksjonen av dem mye energi, slik at vinninga går opp i spenninga.

Kanskje ligger hydrogen best an til å bli framtidas drivstoff for bilene, selv om hydrogen er en av typene som krever mye energi i produksjonen. Men å spå om bilens framtid akkurat nå er egentlig svært vanskelig. Men om 10 år vil vi alle trolig være nødt til å blåse i en alkolås før bilen vår starter