Bil-ikonet Lee Iacocca er død

Mannen bak Ford Mustang ble 94 år gammel.

IKON: Lee Iacocca ble et ikon som mannen bak Ford Mustang og som mannen som reddet Chrysler fra konkurs. Foto: Osamu Honda / AP
IKON: Lee Iacocca ble et ikon som mannen bak Ford Mustang og som mannen som reddet Chrysler fra konkurs. Foto: Osamu Honda / AP Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Lee Iacocca døde i sitt hjem i Los Angeles tirsdag, etter å ha slitt med Parkinsons. Det sier hans datter, Lia Iacocca Assad, til CNN.

Han etterlater seg to døtre og åtte barnebarn.

Bil-ikonet startet sin karriere hos Ford Motor Company i 1946 og er omtalt som mannen bak den ikoniske bilen Ford Mustang.

Gene Bordinat, som sto for Ford-designet på den tida, sier til The Guardian at de lagde Ford Mustang, men at det var Iacocca som fikset designet etter at bilen var født.

Iacocca ble administrerende direktør i selskapet i 1970, men fikk sparken av Henry Ford Jr. i 1978.

Han ble deretter ansatt av Chrysler og ble administrerende direktør året etter. Iacocca reddet Chrysler fra konkurs, og reddet dermed jobbene til mer enn 500 000 ansatte. Han pensjonerte seg i 1992.

Saksøkte

I 1995 saksøkte han sin tidligere arbeidsgiver fordi han mente selskapet hindret ham i å bruke sine aksjeopsjoner. Chrysler gikk til motsøksmål og anklaget Iacocca for å ha gitt informasjon til Kirk Kerkorian, som forsøkte å overta selskapet.

De inngikk forlik i 1996 - og Iacocca omtales fortsatt som en legende i selskapet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer