Bilavgifter til 37 millarder

Aldri før har bilen vært bedre melkeku for staten. I år har landets to millioner bileiere betalt 37 milliarder kroner i avgifter for å eie og kjøre bil. Hver bileier har betalt kr 18500 i avgifter til staten for å eie og kjøre bil.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I gjennomsnitt har staten hver dag fått 101 millioner kroner fra bilen - eller 4,2 millioner pr time eller kr 70000 pr minutt døgnet rundt - året rundt. Aldri har bilen vært mer verdifull for staten enn i år. Og neste år vil statens inntekter fra bilen øke ytterligere.

Du betaler dyrt for å eie og kjøre egen bil. Avgift på bensin og diesel, årsavgift, omregistreringsavgift ved salg av bruktbil, importavgift på nye biler og bompenger... Det er noen av avgiftene på norske biler.

Beregninger gjort for Dagbladet av Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at bilistene i år vil betale over 10 prosent mer i avgifter enn i 1996 for å eie og kjøre bil. I 1996 sopte staten inn 33,6 milliarder kroner på bilen. Da er bare moms på avgiftene inkludert. Det alene utgjorde 5 milliarder kroner.

I år er tallene rundt 10 prosent høyere. Det betyr at bilistene i år har punget ut med 37 milliarder kroner. Det er ny rekord, og statens inntekter fra bilene er fordoblet på sju år.

I 1990 var statens inntekter 18 milliarder. Det som er økt klart mest er inntekter fra bomveier som i perioden fra 1989 til 1997 er økt med 360 prosent.

Mest fra bensin

Statens største bilinntekt i år er fra bensinen. 11 milliarder er statens inntekter. Hver gang du tanker bilen er det staten som er den store vinneren. På hver liter bensin er det en avgift i år på kr 6,53. Så tanker du 40 liter blyfri bensin, betaler du 261,20 i avgifter.

Halve bilen er avgift

Kjøper du ny bil er halve bilen avgifter. I år har salget av nye biler innbrakt nesten 10 milliarder kroner til statskassa. En VW Golf som du betaler kr 198000 for, koster kr 112000 avgiftsfritt. Det betyr at 44 prosent av prisen er avgifter til staten. For dyrere og mer motorsterke biler er forskjellene enda større. Bare Danmark har like høy importavgift på nye biler, og de dyreste bilprisene er da også i Norge og Danmark. En Ford Mondeo som i Norge koster kr 247000, betaler svensker, tyskere og nederlendere rundt kr 155000 for. Biler er rundt 60 prosent dyrere i Norge enn i andre land i Europa - bortsett fra i Danmark der bilene koster det samme som i Norge.

Diesel øker mest

Det er på autodiesel staten har økt sine inntekter mest i år. Beregninger Opplysningsrådet har gjort viser at statens inntekter fra diesel i år øker med 15,7 prosent - og kommer opp i 3,3 milliarder.

Årsavgiften økes

Årsavgiften må alle som eier bil betale. I år er beløpet kr 1705 - og denne økes i 1998 med 11,5 prosent til kr 1900. Avgiften er lik for alle biler - samme om man kjører kort eller langt og om bilen er ny eller gammel. Biler som er eldre en 30 år betaler ikke årsavgift. Avgiften vil i år innbringe staten 4,4 milliarder kroner. I flere land er det innført årsavgift etter bilens størrelse og drivstofforbruk, men i Norge velger man at alle skal betale det samme.

1000 kr i bomavgift

Bompenger er blitt en skikkelig 'melkeku' for stat og fylker. I år vil hver bilist i gjennomsnitt betale 1000 kroner for å kjøre gjennom bommene. I alt betaler bilistene 2 milliarder kroner i bompenger - dette beløpet er doblet på 90-tallet.

Det er nesten 40 ulike bomprosjekter i Norge. Bare to bommer er blitt fjernet - på brua mellom Tjøme og Nøtterøy og Mjøsbrua. Bomringen i Oslo er det prosjektet som innbringer suverent mest penger. Den står for rundt halvparten av landets bompenger.

Og nye bomprosjekter står for tur. Norge kan etter hvert få tilbake det gamle systemet med grinder og grindgutter.

Mer i 1988

Direktør Ola Bjørnstad i Opplysningsrådet for Veitrafikken mener at statens inntekter fra bilene vil sette ny rekord i 1998. Inntektene fra salget av nye biler vil neppe øke mye da ingen regner med noen stor vekst i nybilsalget.

-Satsene for årsavgift øker med 11,5 prosent, og når også bilbestanden øker vil nok statens inntekter fra årsavgiften i 98 alene øke med 13 prosent, sier Bjørnstad. Det betyr nesten 5 milliarder kroner. Avgifter på drivstoff og omregistrering av biler øker fra årsskiftet med 2,25 prosent.

-Staten vil i 1998 øke sine inntekter fra bilen med nesten 900 millioner kroner, sier Bjørnstad. Det betyr 2,5 millioner kroner ekstra i statskassen hver dag.

Stort overskudd

Staten henter inn 37 milliarder kroner fra landets bileiere i år. Til veiformål bruker stat, fylker og kommune rundt 8 milliarder kroner. Statens inntekter fra bilen er nesten tre ganger høyere enn skatt på inntekt og formue. Bare inntekter fra oljen og merverdiavgiften gir staten flere penger enn bilen.