Bilavgifter

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Norske høye bilavgifter bidrar til at vi i Norge har en gammel bilpark. 700 000 av de rundt 2 millioner personbiler som fins her er eldre enn 12 år. De forurenser mer enn nye, de mangler sikkerhetsutstyr som nye har, og kan derfor være de rene dødsfeller. Og de brukes mest av mødre, barn og ungdom. Om prisen i rene kroner for høye bilavgifter er fornuftig fordelt mellom unge og gamle, kvinner og menn, rike og fattige, så er ikke risikoen forbundet med å befinne seg i rene dødsfeller det.

Det taler for en fornying av bilparken og en gradvis endring av bilavgiftene. Finansminister Kristin Halvorsen har fortalt at regjeringen ønsker avgiftene i mer miljøriktig retning. Senterpartiets Ola Borten Moe foreslo i går en vrakpant på 5000 kroner. Begge deler vil stimulere til større utskifting av biler og dermed føre til en yngre, sikrere og mindre miljøforurensende bilpark.