STERKE REAKSJONER: Det er sterke reaksjoner i Kina etter at en bruker på det sosiale nettverket WeChat postet disse bildene av flyvertinner stappet inn i håndbagasjehylla på fly fra Kunming Airlines. Foto: WeChat
STERKE REAKSJONER: Det er sterke reaksjoner i Kina etter at en bruker på det sosiale nettverket WeChat postet disse bildene av flyvertinner stappet inn i håndbagasjehylla på fly fra Kunming Airlines. Foto: WeChatVis mer

Bildene av flyvertinner stappet inn i bagasjehylla vekker avsky i Kina

- Ingen har sluppet unna.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Bilder som er blitt delt på sosiale medier i Kina har skapt avsky blant befolkningen.

Bildene er tatt om bord på flyene til kinesiske Kunming Airlines, og viser et absurd ritual som nye flyvertinner i flyselskapet må gjennom, skriver South China Morning Post.

Etter skift på opptil 50 timer skal flyvertinnene bli tvunget til å ligge i flyets bagasjehyller som en slags innvielsesseremoni, noe som skaper sterke reaksjoner.

Starter gransking
Ifølge BBC har flyselskapet kommet med en uttalelse der de sier saken etterforskes.

Ifølge flyselskapet skal plasseringen av flyvertinnene ha skjedd etter flygingen, og de mener dermed det ikke går utover sikkerheten om bord på flyet.

Flyselskapet skriver også at de ikke har fått klaget fra personale på dette tidligere, men at de ser alvorlig på saken og vil hindre at noe slik skjer igjen.

Bildene ble først lagt ut på den populære chattetjenesten WeChat, og der hevder brukeren «caccsky» at alle nyansatte må gjennom ritualet for å bli ansett som en del av kabinpersonalet.

- Ingen nykommere har sluppet unna, unntatt de få som er svært innesluttet. De bli imidlertid ofte stigmatisert som lite samarbeidsvillige og arrogante, skrev brukeren til bildene.

Ifølge South China Morning Post ble bildene publisert på WeChat av Civil Aviation Tabloid.

Har fått nok Ifølge Kinas største TV-kanal CCTV har nå en gruppe kinesiske flyvertinner ytrer sin motstand mot ritualet på sosiale medier.

Flere av flyvertinnene skal flere ganger sendt klaget til selskapet, uten at Kunming Airlines har sjekket det videre.

Kinesiske medier rapporterer at ritualet har pågått flere år, og mange kinesere reagerer sterkt på at selskapet ikke har vært kjent med det.

«Flyvertinner har det vanskelig nok fra før med vanskelige passasjerer og avvikende flyavganger. Tenk at du på toppen av dette får vanskeligheter fra kolleger som burde vite bedre» skriver en bruker på det sosiale nettverket Weibo ifølge BBC.