FJELL OG MØRKE FORHØYNINGER: Forskerne er usikre på om de mørke forhøyningene er skapt av vind eller om det er snakk om en annen geologisk prosess. Foto: NASA / Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory / Southwest Research Institute via AP / NTB ScanpixVis mer

Bildene fra Pluto fortsetter å forbløffe forskerne. - Hadde noen malt det, ville vi sagt det var overdrevet

Isfjell og mørke forhøyninger.

(Dagbladet): Nesten ni år etter at romsonden «New Horizons» ble sendt opp, passerte den i juli dvergplaneten Pluto.

For første gang ble det tatt nærbilder av den minste planeten i solsystemet vårt, og de er i ferd med å sendes hjem til jorda.

Fredag publiserte Nasa nye bilder, som viser at dvergplaneten har et mer variert landskap enn forskerne hadde sett for seg, skriver nyhetsbyrået AP.

- Hvis en kunstner hadde malt dette før vi fikk se disse fotografiene, ville vi sagt at vedkommende overdrev. Men det er det som faktisk befinner seg der, sier Alan Stern, forsker ved Southwest Research Institute i Boulder i Colorado, i en pressemelding publisert av Nasa.

35 MIL: Dette bildet viser et området på omtrent 35 mil, og viser en del av landskapet på Pluto. Foto: NASA / Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory / Southwest Research Institute via AP / NTB Scanpix Vis mer

- Bildene viser et landskap som varierer på en annen måte og prosesser med en kompleksitet som ikke er i nærheten av noe annet vi har sett i solsystemet, sier han.

Stern har det øverste vitenskapelige ansvaret for «New Horizons»-prosjektet.

Formet av vind? Bildene viser ulike geologiske formasjoner, blant annet det som beskrives som 3500 høye fjell, som ifølge Nasa-forskerne kan være isfjell. Det er også områder med mørke forhøyninger, som ser ut som åser som kan være formet av vind. Hvis det er tilfelle, vil det i så fall være oppsiktsvekkende, da atmosfæren på Pluto er antatt å være svært tynn, skriver AP.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Enten har Pluto hatt en tykkere atmosfære tidligere eller så ligger det en helt annen prosess bak dette, sier William McKinnon, forsker ved Washington University in St. Louis, i en skriftlig uttalelse.

Det er ventet nye avsløringer om geologien og forholdene på Pluto i takt med at bildene fra «New Horizons» tikker hjem og analyseres. Bare tre dager etter passeringen offentliggjorde Nasa nærbilder som viste ei enorm frossen slette, som ifølge organisasjonen virker å være «bare» ca. 100 millioner år gammel, og som fortsatt ser ut til å bli formet av geologiske prosesser.

- Dette området er ikke enkelt å forklare. Oppdagelsen av disse slettene overgår alle forventninger, sa Jeff Moore, leder av «New Horizon»s geologi-team, til NASAs egne nettsider den gang.

- Åpenbart aktivitet Tor Einar Aslesen, leder av Norsk Astronomisk Selskap, forklarte at disse funnene underbygger det forskerne nå finner tegn til: Det er fortsatt aktivitet på Pluto.

- Inntrykket vi har, er at Pluto er meget langt fra et dødt sted. Det er åpenbart aktivitet der, og da snakker vi om nylig, de siste hundre millioner år, sa han.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram