IKONISK BILDE: Bildet av Aylan Kurdi som hadde skylt i land på en strand i Tyrkia, rørte en hel verden. I dag er det ett år siden Aylan døde. Foto: AP Photo / NTB Scanpix
IKONISK BILDE: Bildet av Aylan Kurdi som hadde skylt i land på en strand i Tyrkia, rørte en hel verden. I dag er det ett år siden Aylan døde. Foto: AP Photo / NTB ScanpixVis mer

Bildet av Aylan rørte en hel verden. I dag er det ett år siden han døde

Skylte i land 2. september 2015.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I dag er det ett år siden Aylan Kurdi skylte i land på en strand i Tyrkia.

Bildet av den tre år gamle gutten ikledd shorts og en rød t-skjorte, liggende død med ansiktet ned i strandkanten i Bodrum i Tyrkia, ble et symbol på flyktningkrisa.

Daglig havarerte båter fulle av flyktninger fra blant annet Syria i Middelhavet, på vei til Europa - på vei til et tilfluktssted.

Bildet av Aylan Kurdi ga de mange omkomne båtflyktningene et ansikt.

I Norge ble en hel nasjon rørt. Dagsrevyen viet sju minutter til den kjente fotografen Morten Krogvold for å snakke om bildet.

Alle snakket og skrev om Aylan, og hans skjebne. Bildet av den døde gutten preget også flyktningdebatten i Norge.

«NAPALM-JENTA»: Den kjente norske fotografen Morten Krogvold mener at bildet av tre år gamle Aylan, er et like ikonisk bilde som dette: bildet av ei naken, vietnamesisk jente som skrikende løper vekk fra en landsby etter at den ble truffet av napalm i 1972. Foto: AP Photo / Nick Ut / NTB Scanpix
«NAPALM-JENTA»: Den kjente norske fotografen Morten Krogvold mener at bildet av tre år gamle Aylan, er et like ikonisk bilde som dette: bildet av ei naken, vietnamesisk jente som skrikende løper vekk fra en landsby etter at den ble truffet av napalm i 1972. Foto: AP Photo / Nick Ut / NTB Scanpix Vis mer

- Det viktigste vi har funnet er at ett bilde kan ha en kraft i seg som endrer den offentlige debatten til å gå fra en debatt om innvandring til å bli en debatt om enkeltindivider på flukt, sa den norske forskeren Lin Prøitz til Aftenposten i desember 2015.

Prøitz var en av forskerne bak en studie som så på effektene av bildet av den tre år gamle gutten.

RYSTET VERDEN: Aylan (3) ligger død i strandkanten i Bodrum i Tyrkia, etter at en båt med flyktninger havarerte på vei til den greske øya Kos. Bildet skapte reaksjoner verden over. Video: DBTV Vis mer

- Stemningsskifte

Ett år seinere er også fotograf Morten Krogvold klokkerklar på at bildet har fått en betydning.

- Jeg tror det hadde en viss påvirkning. Jeg merket i alle fall et slags stemningsskifte, sier Krogvold til Dagbladet.

TREFFENDE: - For meg funker det ikke med tall og informasjon. Men dette ene bildet treffer meg, sier Morten Krogvold om bildet av Aylan. Foto: Anders Grønneberg / Dagbladet
TREFFENDE: - For meg funker det ikke med tall og informasjon. Men dette ene bildet treffer meg, sier Morten Krogvold om bildet av Aylan. Foto: Anders Grønneberg / Dagbladet Vis mer

I dag som for ett år siden mener Krogvold at det rent fotofaglig ikke er noe bemerkelsesverdig ved bildet. Det er gutten, og måten han ligger i strandkanten på, som gjør bildet så slående, ifølge Krogvold.

- Jeg fikk fysisk vondt da jeg så det første gang. Jeg tenkte at det lignet på et av barnebarna mine som lå og sov. Det er et sånt bilde hvor du tenker at «dette er barnet mitt», sier den kjente fotografen.

Et ikonisk bilde, mener Krogvold

Han mener bildet Aylan vil bli stående igjen som et ikon i mange, mange år framover, og sammenligner det med bildet av den vietnamesiske jenta som ble truffet av Napalm i 1972.

- For meg funker det ikke med tall og informasjon. Men dette ene bildet treffer meg. Det finnes noen øyeblikk som er endeløst fascinerende, som bare treffer deg i ryggmargen, sier Krogvold om bildet.

At slike bilder fremdeles kan feste seg i folks bevissthet i dag, gjør Krogvold optimistisk.

- Det er godt at selv i vår tid, hvor ting går så fort, at et bilde fremdeles kan fascinere oss. Det betyr at folk bryr seg om hverandre, og det er noe jeg synes gir håp for menneskene, sier fotografen.

Var fra Kobane

Familien til Aylan var kurdere og hadde bodd i Kobane i Syria, før de flyktet til Tyrkia. Der skal de ha bodd i tre år før de forsøkte å krysse Middelhavet til Europa.

På ferden over til Europa havarerte gummibåten Aylan satt i sammen med familien sin. Moren hans og storebroren Galip (5) omkom også i havariet. Faren overlevde.