ARRANGERT: Bildet, som siden ble et symbol på Sovjetunionens triumf over Nazi-Tyskland, viser soldater fra Den røde armé som hever det sovjetiske flagget over den tyske riksdagen. Fotograf Jevgeni Khaldei arrangerte hele motivet, og redigerte vekk elementer i ettertid. Foto: AP Photo/Yevgeny Khaldei, ITAR-TASS/NTB Scanpix
ARRANGERT: Bildet, som siden ble et symbol på Sovjetunionens triumf over Nazi-Tyskland, viser soldater fra Den røde armé som hever det sovjetiske flagget over den tyske riksdagen. Fotograf Jevgeni Khaldei arrangerte hele motivet, og redigerte vekk elementer i ettertid. Foto: AP Photo/Yevgeny Khaldei, ITAR-TASS/NTB ScanpixVis mer

Bildet har blitt et symbol på Sovjets triumf over Hitler, men øyeblikket bygger på en løgn

Alt var planlagt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det å bli fersket i manipulering eller forfalsking av et nyhetsbildet er skrekken for enhver pressefotograf.

Likevel er det ingen mangel på de som har pyntet litt på virkeligheten for å få det «perfekte bildet». En av dem var den sovjetiske fotografen Jevgeni Khaldei.

Arrangert Bildet, som siden ble et symbol på Sovjetunionens triumf over Nazi-Tyskland, viser soldater fra Den røde armé som hever det sovjetiske flagget over den tyske riksdagen.

Khaldei, som var fotograf for den sovjetiske hæren, utga dette for å være et spontant øyeblikk, men i ettertid har det kommet fram at det var nøye planlagt.

Fotografen ga ikke bare soldatene flagget - han stilte opp soldatene på toppen av regjeringsbygget i Berlin. Deretter manipulerte han bildet slik at armbåndsurene de sovjetiske soldatene bar forsvant. Grunnen til det var at slike eiendeler var et tegn på plyndringen som ble gjort etter Berlins fall.

Han la også til søyler av svart røyk for å gjøre bildet enda mer dramatisk. Khaldeis plan var å «imitere» det legendariske fotografiet av de amerikanske soldatene som hever flagget på Iwo Jima.

- Utrolig skadelig Den amerikanske fotojournalisten Michael Kamber sier til BBC at skepsisen til de fantastiske øyeblikkene som blir foreviget på denne måten, er noe som har kommet i senere tid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- I årevis gikk man bare ut fra at bildene reflekterte sannheten, men nå lurer man med en gang på om noen har benyttet seg av Photoshop. Man stoler ikke på at det er virkeligheten man ser, sier Kamber.

Kamber har latt seg irritere så mye over mangelen på troverdighet i fotojournalistikken, at han har vært med å sette sammen en utstilling av forfalskede pressefotografier i New York.

- Fotojournalistikken gjennomgår en kredibilitetskrise fordi det foregår så mye redigering. Det har nærmest blitt akseptert. Jeg har vært en fotojournalist i 25 år, og det er utrolig skadelig for det som er igjen av vårt yrke, sier han.

Over 40 eksempler Utstillingen består av over 40 eksempler  fra fotojournalistikkens skammekrok, og viser til fulle at ingen er for store eller kredible til å jukse.

Her er National Geographic, som flyttet en pyramide i Egypt for å få plass til to pyramider på coveret, Time Magazine, som gjorde O.J. Simpsons hud mørkere. AP, Reuters og New York Times er også representert.

Utstillingen viser også at bildemanipulering er omtrent like gammelt som fotojournalistikken selv. Roger Fenton, en av de første fotojournalistene, er representert på utstillingen med et bilde fra Krim-krigen fra 1855.

Det ikoniske bildet «The Valley of the shadow of death», («Dødsskyggens dal») finnes nemlig i to versjoner. I det antatt første bildet ligger en haug med kanonkuler i ei grøft ved siden av en landevei. I det andre bildet, ligger kanonkulene midt i veien. Noen hadde flyttet dem.