Bileierne får svi

Forslaget til statsbudsjett for 1999 vil gjøre det dyrere å kjøpe og eie bil. Årsavgiften på biler vil etter det Dagbladet erfarer øke. Men de som blir hardest rammet, er de som disponerer firmabil.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Årsavgiften er i år på 1900 kroner for biler, 975 kroner på campingvogner, 1500 kroner på motorsykler og 1105 kroner på lastebiler.

I forslaget til statsbudsjett for 1999 vil det bli foreslått en økning av årsavgiften som er langt høyere enn vanlig prisøkning.

Men de som blir hardest rammet, er de som disponerer firmabil.

Etter det Dagbladet får opplyst, legger Finansdepartementet opp til at de som disponerer firmabil skal beskattes betydelig hardere.

Det er snakk om en økning fra 10 til 15 prosent.

Satsene for å bruke firmabil har stått stille i to år.

Kilder som står budsjettarbeidet nær, hevder overfor Dagbladet at regjeringen blant annet vil foreslå høyere satser for beskatning av fordelen ved å ha firmabil.

De som i dag kjører en firmabil til 250000 kroner, ligger an til å få et inntektspåslag på rundt 81000 kroner pr år om kjøring til og fra arbeidet er 10000 km.

Påslaget kan øke til 100000 kroner, slik at det blir mindre fordelaktig å ha firmabil. Det blir særlig dyrt å eie en dyr firmabil og aller størst blir påslaget for dem som har kort arbeidsreise og dyr firmabil.

Økt kraftig

Salget av firmabiler er økt kraftig de siste årene. Bilforhandlere Dagbladet har snakket med hevder at hver andre bil som de selger, blir registrert på et firma.

Det kan være et finansselskap, en organisasjon eller en bedrift. For enkelte merker som Volvo, Audi, Saab, BMW og Mercedes er firmabilandelen rundt 80 prosent. Næringslivet er Norges klart største bilkunde.

Det kan også bli mindre gunstig å motta kjøregodgjørelse. Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken er det 700000 bileiere som mottar slik godtgjørelse. Ledelsen i NSB har flere ganger hevdet at bilgodtgjørelsen er en viktig årsak til at mange ikke tar toget. Bileiere anser kjøregodtgjørelse som en «skjult ekstrainntekt», og tar derfor heller bilen enn toget om de skal på forretningsreise. Statens kjøregodgjørelse er i år kr 3,05 pr km for de første 9000 km og deretter kr 2,50. Brukes bilen på dårlig vei er det et tillegg på 70 øre kilometeren.

Mange politikere likte dårlig at verdiavgiften på de dyreste bilene ble fjernet fra årsskiftet. Det førte til at biler i millionklassen ble betydelig billigere. Det var i et kompromiss med Fremskrittspartiet at den såkalte «misunnelsesavgiften» ble fjernet.

Stortingsrepresentant Kenneth Svendsen (Frp) fra Fauske var arkitekten bak endringen. Nå foreligger det planer om å gjeninnføre verdiavgift for de dyreste bilene.

Men det vil trolig bare ramme biler som koster over kr 750000.

Miljøbilfordel

Etter det Dagbladet får opplyst på informert hold, vil regjeringen også foreslå gunstigere skatt og vilkår for biler som ikke forurenser. Særlig elektriske biler vil få fordeler.

Bilene har i dag ingen avgifter og de betaler ikke årsavgift eller bompenger. Nå vil bilene også få gratis parkering og fordeler i bytrafikken.

I januar starter Pivco produksjon av sin elektriske bil i Aurskog, og myndighetene vil gjøre hva de kan for at alle statlige kjøp skal være elbiler.

<B>STADIG DYRERE: </B>Forslaget til statsbudsjett øker bilavgiften mer enn vanlig prisøkning.