RULLENDE LOMMEBOK. Snart kan bilen betale for parkering og drivstoff selv. Foto: Finansavisen
RULLENDE LOMMEBOK. Snart kan bilen betale for parkering og drivstoff selv. Foto: FinansavisenVis mer

Bilen betaler selv

I løpet av året vil den første bilen med innebygd lommebok selv betale for parkering, bensin – og spørre om du vil ha en kaffe på veien.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen:) - Over hele verden går man fra kort til mobilbetaling og videre til betalingsløsninger implementert i ting, sier KiKi Del Valle i Mastercard.

Hun er global direktør for avdelingen som jobber med digital betaling inkludert oppkoblede ting. I Barcelona viser hun frem hvordan Mastercard gjør det mulig å betale for tuk-tuk-turen i India ved hjelp av scanning av en QR-kode. Dermed kan kontantløse turister få seg en tur, mens sjåførene reduserer kontantbeholdningen og sjansen for å bli robbet.

Det er imidlertid et langt sprang frem til det vi vil snakke med Valle om – den rullende lommeboken.

- Neste generasjon betaling vil skje gjennom ha-på-teknologi, såkalte wearables, og direkte fra tilkoblede biler og lignende, mener Valle.

Rullende lommebok

Nylig inngikk Mastercard, IBM og GM et samarbeid rundt betalingsløsninger i tilkoblede biler. Mastercard har plukket ut tre områder hvor bilen selv bør betale: Parkering, drivstoff og forhåndsbestilling av varer.

Bilene er gjort smartere ved hjelp av kunstig intelligens, levert av IBM, slik at bilen forstår hvor man er og hva man skal.

- Når bilen skjønner at du kommer til å kjøre forbi din favorittkaffebar spør den: «skal jeg bestille en kopp kaffe latte?» Svarer man ja, skjer betalingen samtidig, forklarer Valle.

Hun sier at Mastercard og IBM har jobbet sammen om identifiserings- og sikkerhetsløsninger som gjør at den som kjører belastes og at kjøpet gjennomføres trygt og friksjonsfritt. Kommunikasjonen med bilen skjer ved hjelp av tale slik at «man kan ha full konsentrasjon om å kjøre bilen.»

På veien i USA

Valle sier at voksne i USA i snitt tilbringer 45 minutter i bilen hver dag.

- Gjør vi bilen om til en «lommebok», forenkler vi hverdagen til folk.

Valle sier at «lommebokbilen» kommer på markedet i USA i løpet av året.

- Når dere gjør alle mulige ting til «bankkort» slik at biler, kjøleskap, vaskemaskin og så videre kan handle, så må transaksjonskostnadene øke? Det må bli dyrt for butikkene og kundene?

- Nei, vi lager ikke nye systemer for hver enkelt ting, men bruker sikkerhets- og identifiseringsplattformen vi allerede har, som blir brukt i for eksempel Apple Pay, svarer Valle og fortsetter:

- Selv om en bil er en annen enhet enn en smarttelefon, er betalingsteknologien den samme.

Fjerner kaffekøen i Columbia

- Mange klager over at transaksjonskostnadene til Mastercard er for høye?

- Når vi beregner kosten tar vi inn flere momenter: at vi garanterer betalingen, at kunder med kort handler for mer, sikkerhet og trygghet. Samtidig glemmer mange bedrifter at kontanthåndtering koster mye penger, svarer Valle.

En av løsningene Valles avdeling har utviklet er «Qkr!» – en applikasjon for restauranter. Gjennom denne kan man for eksempel bestille bord, forhåndsbestille mat og betale regningen gjennom mobilen.

Rundt tusen restauranter i London bruker løsningen.

- Plazez Café i Columbia er en annen kjede som bruker «Qkr!». Kundene kan bestille og betale for kaffe – og plukke opp den ferdige kaffen når de kommer forbi kaffe-baren. Dermed unngår man kø og venting.

Flere økonominyheter

Norges best kledde forretningskvinner og -menn
Nytt leketøy for de superrike