LØP LØPSK: Rhonda Smith kjørte en Lexus av denne typen da hun i oktober 2006 opplevde at bilen aksellererte av seg selv til 160 kilometer i timen på motorveien. Foto: Creative Commons/DanTheWebmaster
LØP LØPSK: Rhonda Smith kjørte en Lexus av denne typen da hun i oktober 2006 opplevde at bilen aksellererte av seg selv til 160 kilometer i timen på motorveien. Foto: Creative Commons/DanTheWebmasterVis mer

Bilen kjørte av seg selv i 160 km/t på motorveien

Rhonda Smith prøvde å sette bilen i fri, i revers og hun røsket i håndbremsen. Ingen ting skjedde.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||
(Dagbladet): Rhonda Smiths historie om hvordan hennes Lexus løp løpsk i rundt 160 kilometer i timen vil sette tonen for den første kongresshøringen om Toyotas akselerasjonsproblemer, melder nyhetsbyrået AP. Kongresshøringen starter i dag.

Smith er langt fra den eneste som har meldt om aksellerasjonsproblemer på 2007-modellen av biltypen Lexus ES350, som er produsert av Toyota.

Kvinnen, som er fra Sevierville i Tennessee, kjempet en desperat kamp mot mange hestekrefter 12. oktober 2006 da bilen hennes syntes å ta kontroll over seg selv og aksellererte uten at hun trykket på gasspedalen.

Fikk panikk- Jeg så ned på speedometeret. Farten økte først til 110 kilometer i timen, uten at jeg hadde foten på gassen, uttalte Ronda Smith til WATE.com i 2007.

Det hjalp ikke at hun forsøkte å bremse, sette bilen i fri, sette bilen i revers eller dra i håndbremsen. I panikk ringte hun ektemannen Eddie fra bilen, i håp om at han kunne gi henne råd.

- Jeg fortalte ham at jeg kjørte i 160 kilometer i timen på motorveien, og spurte ham om han visste om noe annet jeg kunne prøve for å få bremset, sier Rhonda Smith.

- Jeg har vært gift med henne i 35 år. Aldri før har jeg hørt frykten i stemmen hennes som jeg gjorde den dagen, sier Eddie Smith.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vår Herre hjalp megDen ville ferden varte i nær ei mil før bilen plutselig sakket farten, like overraskende som den hadde aksellerert.

- Vår Herre hjalp meg den dagen, for jeg gjorde ikke noe annerledes da farten plutselig begynte å avta, sier Rhonda Smith.

Toyota har kommet til at en feilplassert gulvmatte var årsaken til at Smiths bil løp løpsk, men i forbindelse med kongresshøringen får Toyota kritikk for å avvise at feil i elektriske systemer også kan føre til aksellerasjonsproblemer.

Lover bedringBilprodusenten Toyotas øverste sjef i USA beklager overfor Kongressen det han kaller uakseptable utsettelser i arbeidet for å rette opp sikkerhetsproblemer med flere modeller, melder NTB.

— Vi erkjenner disse feilene, vi ber om unnskyldning for dem, og vi har lært av dem, sa Jim Lentz, sjef for salget av Toyota i USA.

— Vi forstår nå at vi må tenke annerledes når vi undersøker klager, og kommunisere raskere, bedre og mer effektivt med kundene og myndighetene, sa han i en forklaring til kongresskomiteen som undersøker Toyotas sikkerhetskrise.

Obama-administrasjonen vil ta Toyotas øverste sjef Akio Toyoda på hans ord om at bilprodusenten arbeider hardt for å løse problemene som er oppstått, sier USAs transportminister Ray LaHood til Kongressen.

Ifølge LaHood er det viktige skritt Toyota har tatt gjennom innkallingen av over seks millioner biler for å sjekke gasspedaler, bremsepedaler og gulvmatter. Men han ville ikke si at det nødvendigvis er svar på alle spørsmål.

Toyoda skal selv gi sin forklaring til kongresskomiteen onsdag.