Bilen verden vil elske

Dagbladet først med test Den nye norske el-bilen Think er ypperlig for bykjøring. Den er praktisk, lydløs og billigere i drift enn vanlige småbiler. Dagbladet har som første avis prøvekjørt bilen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Serieproduksjonen av bilen starter om et halvt år. Når de første bilene ruller ut fra Pivco-fabrikken i Aurskog i januar, blir Norge for aller første gang en bilprodusent. Da ser vi bort fra forsøket med Troll-bilene på 50-tallet. Det skal bygges 5000 Think-biler i året.

Think er en moderne bybil: I motsetning til mange andre el-biler er den strømlinjeformet, og like god å kjøre som en konvensjonell personbil. Karosseriet er laget i brukervennlig polyetylen-plast. Her blir det ikke stygge merker etter et lite sammenstøt. Rammen er av høyfast stål med aluminiumsprofiler. Bilen har en vannkjølt elektrisk motor som er mer enn god nok for bykjøring. Toppfarten er 90 km/t. I kollisjonstester har bilen oppnådd like gode resultater som vanlige biler. Fra andre kvartal 1999 kan bilen også leveres med kollisjonsputer.

Bare leie

Elektrisk skal du ikke eie, men leie. Ni av ti eiere av Think vil bli bedrifter, offentlige etater og andre som har mest bykjøring. Å lease en elektrisk Think vil koste 3183 kroner pr måned.

Elektriske biler har små driftsomkostninger. Beregninger viser at det blir billigere å kjøre en Think enn vanlige småbiler. Kostnad pr kilometer for en el-bil er kr 3,32, mens en liten småbil koster eieren rundt kr 3,60 pr km. Da er alle utgifter inkludert.

Samme komfort

Think gir samme komfort som en vanlig bil. Norske industridesignere har gjennom Think vist at de har sans for praktiske detaljer. Bilen kjører også meget bra, og det er enorm forskjell på denne Think og de prototypene som har rullet til nå. Bakaksel og forstilling, som er utviklet av engelske Lotus, passer bilen perfekt.

Interesse

- Vi forhandler med en rekke store kunder. I løpet av kort tid tror jeg mange bedrifter og etater vil satse elektrisk, sier markedssjef Kristi Hegna Svendsen. Skal en el-bil bli populær, må også samfunnet legge forholdene til rette. El-bilene må ha egne parkeringsplasser med lademuligheter.

Mange mener at biler som ikke forurenser, bør ha fortrinn inn og ut av byene, og at det er naturlig at de som satser på framtidas bil får bruke kollektivfeltet.