Bilene som skulle være en HEMMELIGHET

Ny stor Fiat. Ny Mitsubishi Challenger og en ny sensasjonell Skoda. Dette er noen av de nye bilene som kommer til Norge det nærmeste året, men det er også biler bilselgeren ikke vil du skal vite noe om.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det tar gjerne lang tid fra nye biler lanseres internasjonalt til de kommer på det norske markedet - ofte er vi faktisk det siste landet i Europa som får de nye modellene.

Bilene er hittil bare vist i hjemlandet, og her i Norge vet selv ikke norske importører eller forhandlere noe om dem. De er heller ikke spesielt interessert å vite noe om dem ennå. For de vet at interessen for en bil som er «en gammel modell om noen måneder», daler når noe nytt er like rundt hjørnet. FIAT MAREO

Fiat forsøker seg igjen. Tempra og Croma er døde, og den nye heter Mareo.

Fiat er flinke til å lage små biler. De store bilene har alltid vært rene katastrofen. Årsaken forklarte en Fiat-direktør en gang slik: «Småbilene overlater vi til ingeniørene å utvikle, men når vi utvikler store biler, skal alle sjefene blande seg borti bilen. De vet at de skal ha en slik bil som firmabil.»

Fiat 2000, Fiat Argenta, Fiat Croma, Fiat Tempra. Dette er typiske katastrofebiler som norske kunder har snudd ryggen til. Bilene har vært for italienske og gitt eieren alt annet enn «problemfritt bilhold». Verditapet har også vært stort - nesten «tyveri».

Mareo er en serie biler i Mondeo-klassen. En familiebil som også skal kjempe om de kresne firmabilkundene. I første omgang kommer Mareo som sedan og stasjonsvogn med motorer fra 1600 ccm. Men har den nye Fiat noen som helst sjanse? Vil en kresen norsk bilkjøper legge kr 250 000 på bordet for en Fiat? Eller vil han bruke pengene på en Ford, Opel, Toyota, Mazda eller en Volkswagen?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fiat er på mange måter forhåndsdømt når de kommer med en slik bil.

Dagbladet har som første avis prøvekjørt nye Fiat Mareo, og den er på alle måter OK. Bilen er mindre italiensk enn tidligere store Fiater, noe vi tror mange vil sette pris på. Vi tror likevel ikke bilen blir noen suksess i Norge, men det er ikke bare bilens skyld. Norske Fiat-forhandlere kan små biler - men har aldri solgt store biler.

Dagbladet mener:

FIAT MAREO - en bra bil, men neppe det beste kjøpet. SKODA OCTAVIA

Nye Skoda Octavia kommer til å bli årets store sensasjon. En stor og billig bil med bedre sikkerhet enn i mange av dagens dyreste biler. Blant annet leveres bilen med sidekollisjonsputer.

Octavia, som presenteres i oktober, er utviklet av Volkswagen og bygd på samme plattform som Audi A3, nye VW Golf og Seat Toledo. Octavia er en meget stor og romslig kombi med fem dører og med VW-motorer fra 1,6 liter. Bilen er elegant og har ikke noe av «fortidas Skoda» i seg. Ved siden av Audi blir Octavia den eneste bilen med fullgalvanisert karosseri og dermed nærmest rustfri.

Ifølge internasjonale vurderinger vil bilen koste godt under kr 200 000 i Norge. Trolig vil de billigste koste helt ned mot kr 175 000.

Bilen skulle være på det norske markedet ved årsskiftet.

Dagbladet mener:

SKODA OCTAVIA - mye kvalitetsbil for lite penger - det er noe norske bileiere setter stor pris på. Trolig en slager. MITSUBISHI CHALLENGER

Mitsubishi lanserte sist uke sin splitter nye Challenger i Tokyo.

Her i Norge vet ingen i Mitsubishi noe om bilen. «Challenger har vi aldri hørt noe om,» sier direktør Svein Staurung i Mitsubishi Norge til Dagbladet.

Challenger bygger på Mitsubishi Pajero og er en komfortabel terrengbil best egnet for landeveien.

Foreløpig skal bare bilen selges i Japan - men eksport starter trolig neste år.

Dagbladet mener:

MITSUBISHI CHALLENGER - bare interessant som varebil med grønne skilter, skillevegg og kraftig redusert importavgift. TOYOTA CLASSIC

Slik så Toyota AA ut da den ble lansert i 1936. Japansk bil har også sin historie - og nå har Toyota relansert AA. 60 år etter heter nå bilen Classic.

Linjene på Classic er 60 år gamle - teknikken helt ny. Innredningen er av veterantypen, men sikkerheten er som i en ny bil. Motoren er på usle 65HK, og bilen har trommelbremser.

Men du kommer neppe til å finne Classic hos norske forhandlere. Dette er bare en utstillingsbil som skal vise verden at japanske biler ikke bare er kopiprodukter.