RØDT BLIR GRØNT?  Svenske politikere foreslår at både syklister og bilister bør kunne få kjøre på rødt i høyresvinger. I Norge har ikke det samme forslaget vært fremmet. Foto: Colourbox
RØDT BLIR GRØNT? Svenske politikere foreslår at både syklister og bilister bør kunne få kjøre på rødt i høyresvinger. I Norge har ikke det samme forslaget vært fremmet. Foto: ColourboxVis mer

- Biler og syklister bør kunne kjøre på rødt

Svenske politikere vil tillate å kjøre på rødt i høyresvinger. - Vi må vurdere om det vil gjøre det tryggere å sykle før vi kan fremme forslaget i Norge, sier Trygg Trafikk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Svenske lokalpolitikere ønsker å tillate sykling på rødt i høyresvinger for å få bukt med Stockholms trafikkaos.

Byråd for miljø i Stockholm, Per Ankersjø, mener at det er så mange som bryter loven allerede, at det er bedre at det blir lovlig «under ordnede former» .

I dag åpner infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd for å gå enda lenger: Hun mener den samme regelen bør kunne gjelde for bilister.

— Det er en ganske vanlig diskusjon selv for bilister. Det er ingen ny tanke, og det handler om å få bedre framkommelighet, sier Catharina Elmsäter-Svärd til dn.se.

- Pedagogisk problem En statlig utredning i Sverige tar for øyeblikket for seg muligheten for syklister å bryte trafikkreglene ved rødt lys. Kent Johansen i Centerpartiet leder utredningen og er positiv til forslaget.

- Men det er et pedagogisk problem. Når man er barn, lærer man seg at rødt er stopp og grønt er kjør. Men det blir et problem når det ikke alltid er gjeldende, sier han til dn.se.

Utredningen tar imidlertid ikke for seg forslaget om at også biler skal kunne få kjøre på rødt. I Norge har man så langt ikke vurdert noen av forslagene.  

- Det er ikke konkret vurdert. Vi må vurdere om dette vil gjøre det tryggere å sykle før vi kan fremme et slikt forslag i Norge. Vi ser særlig på det som gjelder plikter overfor syklister, og at sykkel er et kjøretøy man må forholde seg til, sier, sier kommunikasjonsdirektør i Trygg Trafikk, Kari Sandberg, til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi må først få et godt gang- og sykkelveinett, og jobbe for respekt for de skilt- og trafikkregler vi har, sier Sandberg.

Skal gjennomgå trafikkregler i Norge Stortinget vil i kveld trolig vedta et forslag om at regjeringen endrer trafikkreglene slik at syklister får bedre sikkerhet og framkommelighet. Forslaget går også ut på at minimumskravet for forbikjøring for bilister, som i dag er 1,5 meter, også skal gjelde ved forbikjøring av syklister.

I tillegg ønskes det at man oppretter en statlig belønningsordning for gang- og sykkelvei, og at regjeringen endrer vikepliktsreglene som gjelder der gang og sykkelvei krysser vei og avkjørsel slik at syklende gis prioritet.

- Syklistene må forholde seg til tre sett ulike vikepliktsregler. Det er ulike regler for sykling i kjørebanen, på sykkelvei og på gangvei. Det er også forskjell ved kryss og avkjørsel, og forvirring over hva som egentlig er en avkjørsel, sier generalsekretær Rune Gjøs i Syklistenes landsforening til Dagbladet.

For komplisert Gjøs sier det er stor forskjell på trafikkbildet i Sverige og i Norge.

- Sverige har tre ganger høyere sykkelandel enn Norge. Det er også mye tryggere å sykle i Sverige, og bedre tilpasset syklister. Med det utgangspunktet kan man vurdere slike tiltak som svenskene har fremmet forslag om, sier Gjøs.

Han mener det aller viktigste i Norge er å tilrettelegge sykkelveinettet og bedre regelverket.

- Dagens regelverk er for komplisert, og det oppleves forskjellig av bilister og syklister. Men også blant syklistene selv, sier Gjøs.