Bilfabrikkene flykter fra Storbritannia

Bilprodusentene frykter fra Storbritannia og det britiske pundet. I dag annonserte General Motors de vil slutte å produsere personbiler på Vauxall-fabrikken i Luton. 2000 mister jobben.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den overraskende nyheten ble presentert i dag, og betyr at 2000 ansatte ved fabrikken i Luton vil stå uten jobb. Også 3000 andre GM-ansatte rundt om i Europa skal fjernes. Opel-fabrikken i Russelsheim i Tyskland skal bort.

Heller ikke ledelsen unnslipper kuttene. 10 prosent av alle mellomledere og sjefer skal fjernes i løpet av halvannet år.

Totalt arbeider 90.000 mennesker i GM i Europa.

- Vi håper at dette kan gjennomføres ved naturlig avgang og pensjonsordninger, sier talsmann Stefan Weinmann fra sitt kontor i Sveits.

Årsaken til slankekuren er at GM ønsker å være konkurransedyktige, men fagforeningene protesterer høylydt.

- Dette har kommet fra blå himmel, og det er helt uakseptabelt å komme med en slik nyhet bare to uker før jul, sier Sir Ken Jackson, generalsekretær i fagforeningen.

En av årsakene til å stenge fabrikken i Luton er den høye kursen på britiske pund. De fleste konkurrentene produserer i land med euro.

Det er ikke bare GM som nå flykter fra Storbritannia. Ford Motor planlegger å stenge fabrikken i Dagenham i London. Toyota forsøker å minimalisere valutarisikoen ved å få leverandørene til å skrive kontrakter i euro. Honda Motor Company skal produsere sportsbiler i USA som de eksporterer videre til Storbritannia. Dollaren har vært mer stabil enn britiske pund.

Tyske BMW har gitt opp sin tapsbringende investering i Rover og solgte seg ut i mai.

I fjor produserte GM-fabrikken i Luton 146.000 Opel Vectra, og over halvparten ble solgt utenfor Storbritannia.

LEGGES NED: Overkapasitet på det europeiske bilmarkedet gjør at General Motors avvikler Vauxhall-fabrikken i Luton i første kvartal 2002.