- Bilførere rå og egoistiske

Flere bilførere bryter fartsgrensene og foretar farlige forbikjøringer. Samtidig øker antallet raske biler, som brukes som hjemmekontor med mobiltelefon, mens sjåføren er på veien.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Trafikken fylles opp av rå, egoistiske bilførere. Med ny bil legger folk seg til en aggressiv og lite trafikkvennlig kjørestil. Dette skaper farlige situasjoner på veiene, sier direktør Leif A. Ellevset i Trygg Trafikk.

Han er bekymret for dødstallene i trafikken og tror ikke de vil gå ned før noe drastisk blir gjort.
I dag har folk mer penger, og de bruker dem gjerne på en rask, trendy bil.

Frontkollisjoner

Når også antallet biler på veiene øker, blir egokjøringen farlig. Hittil i år har 38 mennesker blitt drept på veiene, mot 36 de to første månedene i fjor. 20 av de 38 som døde i trafikken, omkom i frontkollisjoner.
- Akershus og Østfold har hatt en trafikkvekst på seks prosent. I hele landet har den økt med 3,6 prosent. Med så stor trafikk blir det viktig å holde plassen sin på veien, sier Ellevset.

Fartsreklame

Han etterlyser bedre informasjon til bilistene om risikoen på veiene, mer ressurser til politiet og politisk aksept for at en nå trenger firefelts motorveier med midtrabatter i betong. Trygg Trafikk vil ta en alvors-prat med bilbransjen, som stadig oftere spiller på fart og spenning i sin reklame.

- I fjor ble det drept 50 flere mennesker på veiene enn året før. Vi trenger en nasjonal plan mot trafikkulykker. Norge seiler akterut i europeisk sammenheng, og det er et tankekors at land som Tanzania og Bangladesh allerede har en slik plan, sier Ellevset.

Tidspress

Ellevset får støtte av avdelingssjef Jan Kristiansen i trafikkorpset ved Oslo politikammer.
- Vi merker at bilistene har tidspress og at respekten for trafikkreglene forsvinner. Når hastigheten øker, blir slike holdninger ekstra farlige. Det er ofte da det smeller, sier Kristiansen.

Fartssynderne er ofte menn fra 30 år og oppover. Men ikke sjelden må politiet også stoppe kvinner og menn i godt moden alder.

DÅRLIG BILKULTUR: - Folk bryr seg ikke om trafikkreglene, sier avdelingssjef Jan Kristiansen i trafikkorpset ved Oslo politikammer.