BIL: Salget av ladbare biler selger så det suser i Norge.
Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
BIL: Salget av ladbare biler selger så det suser i Norge. Foto: Lise Åserud / NTB scanpixVis mer

Bilforhandler i Oslo er størst i verden på sitt bilmerke

Nordmenn kaster seg over plugg-inn-hybridene, og en forhandler i Oslo er blitt størst i verden.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Totalt har det vært en økning i registeringen av plugg-inn-hybrider på 44 prosent så langt i år. Samtidig har andelen registrerte diesebiler sunket med 22,6 prosent, skriver Finansavisen i dag.

Det er en trend som ut ifra registreringsstatistikken virker å bre om seg. Registreringen av dieselbiler daler, men for enkelte bilmerker er reduksjonen mer vesentlig.

Registreringen av dieseldrevne BMW-er falt for eksempel med nær 30 prosent i årets første kvartal, mens Mercedes-Benz ramlet 38 prosent, skriver avisen.

Med hjelp fra den nye stasjonsvognen, V90, økte imidlertid Volvo registeringen av diesebiler med litt over 8 prosent.

Geografien avgjør?

Adm. dir. Øystein Herland i Volvo peker på at det er geografiske forskjeller som spiller inn på salget av dieselbiler.

– Det er forskjell på by og land. Jeg tror vi fremdeles kommer til å selge et betydelig antall dieselbiler i Norge. Jo lenger nord du kommer, jo større er forskjellene i salget mellom diesel og plugg-inn-hybrid. Det er det ingen tvil om, sier Herland til avisen.

Men det er plugg-inn-hybridene som øker mest. I første kvartal ble det solgt 6496 plugg-inn hybridbiler i Norge, og personbilene med hybriddrift har nå en markedsandel på 31,2 prosent, opp fra 22,0 prosent i samme kvartal i fjor, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og norske bilforhandlere er i verdenstoppen i salg av disse bilene.

Størst i verden

Med 0,3 prosent av verdens totale bilsalg, er ikke Norge en stormakt i bilverdenen. Når det gjelder ladbare biler er vi imidlertid blant de største, noe som ble bekreftet på BMWs årlige kåringer blant deres 3.000 forhandlere i 80 land.

Salget av elektriske i3, samt de mange plugg-inn-hybridene, under betegnelsen iPerfomance, har satt Norge på BMW-kartet.

– Med snaue 1500 solgte elektriske i-og iPerformance-biler i fjor, vant vi prisen for flest slike biler, sier daglig leder Joachim Sommerseth ved Bilia Skøyen til Finansavisen.

Han legger ikke skjul på at gunstige rammevilkår i Norge er en av årsakene til at de solgte flest slike biler.

Samlet solgte Bilia på Skøyen 3300 BMWer i fjor, og økningen fortsetter i år.

Registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at i3-salget i Norge ved månedsskiftet var opp 113 prosent, mens iPerformance-salget hadde økt med 86 prosent.

Flere økonominyheter

mutthull i loven gir supervekst på Harry-godis
diotisk oppførsel kan ha kostet aksjonærene 9,5 milliarder kroner
Snekkere måtte kjøre en halv mil til toalettet