Bilistene må betale, toget vinner

Bilen er taperen og toget vinneren i forslaget til nasjonal transportplan som legges fram i dag. Utvalget vil ha lavere fartsgrenser, rushavgift, mer bompenger og begrenset fri parkering på jobben.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Trafikkaos for ny opera

Vegdirektoratet, Kystverket, Luftfartsverket og Jernbaneverket legger i dag, for første gang, fram en felles transportplan for vei, bane, kysttrafikken og flytrafikken.

Rapporten gjelder for perioden 2002- 2011, og skal ut på høring til blant annet fylkeskommunene før Samferdselsdepartementet utarbeider en stortingsmelding.

Dagbladet har lest konklusjonene:

Rushavgift

Kontroller

VEITRAFIKKEN

Godstransport over fra vei til båt/tog.

Avgift på bilbruk i byer og tettsteder.

Bedre kollektivtilbud, innfartsparkering og gang- og sykkelveier.

Gjennomføre Oslo-pakke II med bedret kollektivnett.

Begrense rimelig parkering ved arbeidssted.

Parkeringsrestriksjoner i tettsteder.

30 km/t i boliggater.

Økt bruk av automatisk fartskontroll.

Sperre i bilene som hindrer at du kjører over fartsgrensene, med promille eller uten sikkerhetsbelte.

Prikkbelastning av førerkortet.

Mer til vedlikehold - mindre til nye veier.

Utbedre veiene fra Oslo til svenskegrensa.JERNBANEN

Investere tungt i bedre jernbane med større kapasitet på Østlandet.

Dobbeltspor Skøyen- Asker og Oslo- Ski.

To nye jernbanespor på strekningen Stavanger- Sandnes

Nytt dobbeltspor på strekningen Bergen- Arna.

Utbygging av ny Gevingåsen-tunnel nord for Trondheim.

Utbygging av strekningene Barkåker- Tønsberg, Farriseidet- Porsgrunn og Holm/Holmestrand- Nykirke på Vestfoldbanen og Sandbukta- Moss- Såstad på Østfoldbanen.

Bedre togkapasiteten på strekningen Eidsvoll- Hamar.

Bygge stasjonsknutepunkter for tog, buss og bane.

Øke kryssingskapasitet på Nordlandsbanen. Satse på godstog.KYSTTRAFIKKEN

Bedre kystnavigasjon og farled-utbedring.

Bedret meldings- og informasjonssystem. Dermed kan gods følges lettere, og det blir bedre samarbeid mellom kystbåt/tog/lastebil.

Spesielle støttetiltak og tilskudd til lokalsamfunn som får dårligere transporttilbud når Hurtigruta mister statstilskudd i 2001.

20 nye ferjer i perioden 1998- 2001. Deretter ytterligere 15.LUFTTRAFIKKEN Oppgradering av regionale flyplasser.

Bedre navigasjonsutstyr.