Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Ap-toppenes dom over bompengepakken

- Bilistene sparer en tyggis i måneden

Trondheim-ordfører Rita Ottervik (Ap) sier ja takk til mer penger fra staten, men tror ikke bompengepakken vil påvirke biltrafikken inn til byen i særlig grad.

FÅR PENGENE TILBAKE: Trondheims ordfører, Rita Ottervik (Ap). Foto: Hans Arne Vedlog
FÅR PENGENE TILBAKE: Trondheims ordfører, Rita Ottervik (Ap). Foto: Hans Arne Vedlog Vis mer

Reaksjonene på regjeringens bompengepakke fra de store, Ap-styrte byene spriker. Ap-leder Jonas Gahr Støre mener avtalen mellom regjeringspartiene ikke fortjener å bli kalt en pakke.

- Det er så mange uklarheter om hva den består i. Hva skjer med de kommende bypakkene? Hva skjer med bypakkene som ennå ikke er fullført, og hvor stor blir den kommunale egenandelen, spør han.

Støre vil ikke selv komme med en anbefaling til sine partifeller i de aktuelle byene:

- Her må kommunene selv gjøre sine vurderinger. Men vi har forpliktet oss til et nullvekstmål, som innebærer at all ny trafikk inn til byene skal tas med kollektiv, sykkel og gange, sier Støre.

- Det komplette kaos

Byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen, sier det er umulig å takke ja til et tilbud man ikke vet hva innebærer.

-­ Det viktigste for oss er å få bygget ut kollektivtilbudet og få ned klimagassutslippene. Så langt ser det ut som om det regjeringen har laget en pakke hvor disse to målene ikke lar seg forene. De er mest opptatt av å kutte i bomprisen. Det vil gi mer trafikk, mer luftforurensing og mer klimagassutslipp, sier Johansen til Dagbladet.

- Det vi som lokalpolitikere og våre velgere nå er vitne til er det komplette kaos. Oslo Venstre sier Oslo vil få 1,7 mrd mer, Oslo Høyre sier det blir 3 mrd mer, mens samferdselsministeren fra Frp sier det er 5-6 mrd. Men ingen av dem kan vise til hvor disse pengene skal komme fra.

Tilbake til start

For Trondheim vil bompengepakken bety mer penger til kollektivtrafikk. For øvrig mener Ap-ordfører Rita Ottervik at avtalen som ble forhandlet fram etter høylydt krangel og mye smerte internt i regjeringen, ikke får ikke veldig stor betydning for Trondheim.

- Vi avviser selvfølgelig ikke mer penger fra staten, men skulle ønske det lå på 70 prosent fra staten slik Arbeiderpartiet har foreslått.

I den nye byvekstavtalen kuttet staten omlag 300 millioner da de fjernet kompensasjonen for moms. Nå får vi tilbake 272 millioner kroner til investering i infrastruktur fordelt over 10 år. Så vi er tilbake der vi var.

Så er det satt av 300 millioner til å redusere billettprisene, trolig om lag 50 millioner til Trondheim. Men vi vet ikke om dette er hvert år eller om det er fordelt på 10 år. Om vi får tilført 50 millioner hvert år, vil det monne litt, men med redusert takst vil det komme kostnader til økt kapasitet.

- Blir bompengebelastningen inn til Trondheim lavere som følge av denne avtalen?

- Det er satt av 272 millioner til reduserte takster i bomringen de neste 10 årene. Det er litt vanskelig å beregne effekten, men trolig vil hver passering bli omtrent 50 øre til 1, 25 kroner billigere. Hver bilist vil i snitt spare 15-20 kroner per måned.

-Vil biltrafikken inn til Trondheim øke eller reduseres som følge av avtalen?

- Den vil trolig ikke påvirke biltrafikken. En gjennomsnittsbilist vil spare omlag det en pakke tyggis koster per måned, sier Ottervik.

Positivt med mer til bybanen

I Bergen, hvor bompengeopprøret på målinger har vært byens største parti, mener byrådsleder Roger Valhammer at avtalen er uklar og vanskelig å forstå.

- Man kan spekulere i om det er en grunn til det når dette kommer så kort tid før valget. Når det er sagt, er vi glade for at Venstre og KrF tydeligvis har tatt en vanskelig kamp i regjeringen mot Frp og Høyre, som ikke ønsker å satse på byene. Det er alltid positivt med mer penger til Bergen, og mer penger til bybanen har Arbeiderpartiet kjempet for svært lenge.

- Blir bompengebelastningen inn til Bergen lavere som følge av denne avtalen?

-Regjeringen legger opp til at halvparten av pengene skal gå til bompengekutt. Som vi har sagt hele tiden, vil vi bruke ekstra penger til å sette ned takstene i de nye bomstasjonene i bydelene. Men la det være klinkende klart: Skal prisen her ned, skal prisen på kollektiv ned minst like mye, om ikke mye mer. Det blir selvfølgelig ingen endringer i indre ring, som er veldig viktig for å dempe trafikk og forurensning, sier Valhammer.

Han sier det er fullstendig uaktuelt å gjøre noe som vil øke biltrafikken inn til Bergen.

-Tror du «bompengeopprøret» stagges av denne pakken som regjeringen har kommet med?

- Nei. For det første tror jeg bompengeopprøret handler om mer enn bare bompenger. For det andre så er det gledelig at regjeringen endelig gir noe, men det er fortsatt ikke nok. Faktum er at det har vært flertall på Stortinget for mer penger til bybanen lenge - 70 prosent - men dette kjemper Høyre og Frp imot, sier Valhanmmer.

På Nord-Jæren i og rundt Stavanger vil regjeringen øke det statlige bidraget med inntil 50 millioner kroner per år. Forutsetningen er at det ikke blir noen rushtidsavgift, og at biltrafikken inn til byen ikke øker.

Forvirrende for Stavanger

Bildet kompliseres ved at to veiprosjekter på E 39 skal finansieres utenfor pakken, og statens støtte til disse i bypakken derfor tas ut.

Ap i Stavanger sier det derfor er vanskelig å ta en klar stilling til pakka.

- Vi må få fakta på bordet først. Det er mye her som er forvirrende, og mye forskjellige tall som vi ikke får helt til å stemme med de prosjektene vi har. Det er ganske frustrerende å være lokalpolitiker når det er så vanskelig å få oversikt over en sak som er så viktig for vår region som denne, sier ordførerkandiat Kari Nessa Nordtun (Ap).

- Jeg må ta forbehold, men det ser ikke ut som det er noe vi sier nei til selv om vi skulle ønske tilbudet var bedre, sier hun.

Problemet er at rushtidsavgiften som regjeringen vil kompensere dem for, er beregnet å gi 5 milliarder kroner til bygging av kollektivprosjekter og veiene i pakken de neste 15 årene.

- Regjeringen har sagt at vi får 50 millioner kroner i året, noe som utgjør 750 millioner kroner i løpet av 15 år. Det er et stort gap. Så er spørsmålet om bortfallet av de store veiprosjektene gjør at dette går i hop. Det vet vi ikke nok om, sier Nordtun.

- Sender regninga til kommunen

Aps ordførerkandidat i Kristiansand, Jan Oddvar Skisland, sier at Ap ikke vil akseptere en egenandel på 20 prosent for å få en byvekstavtale.

- Vi skal ta klimagassutslippene på alvor, men staten, som den mektige aktøren de er, må også ta sitt ansvar. At Høyre nå setter regjeringen sin foran Kristiansands innbyggere, er for meg en helt uforståelig prioritering.

Det er helt utrolig at høyreregjeringa sender regninga til kommunekassa. Nå må Erna fortelle oss hvilke lærere, helsefagarbeidere og assistenter vi skal si opp for å finansiere regjeringens videre eksistens. Vi kommer ikke til å akseptere oppsigelser i kommunen og med det kutt i vår felles velferd for at Erna fortsatt skal være statsminister.

Kristiansand regnes ikke som storby av høyreregjeringen. Dermed kommer vi, som femte største by, svært mye dårligere ut enn Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger, sier Skisland.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling