Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Bilister godtar strengere regler

Et stort flertall av bilistene sier klart ja til at det må komme omfattende tiltak som reduserer tallet på trafikkulykker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tre av fire aksepterer lavere fartsgrenser, mer politi på veiene, fartssperre som automatisk senker hastigheten og alkohollås som hindrer bilen i å starte om føreren har promille.

Det viser en meningsmåling foretatt for Statens vegvesen i Akershus.

Aksepterer ikke

Statens vegvesen i Akershus har fått Norsk Gallup til å kartlegge norske bilisters syn på trafikkulykker og de tiltak som må til for å redusere tallet på ulykker.

- 87 prosent av dem som kjører bil sier at vi ikke kan akseptere det store antallet drepte og hardt skadde på norske veier, sier informasjonssjef Hans Chr. Østrem hos vegvesenet.

Tre av fire sier klart ja til at det må komme tiltak som gir sikrere trafikk.

Av enkelttiltak er synligere politi på veiene hva de fleste etterlyser. Deretter kommer strengere straff for dem som bryter loven. Kvinner etterlyser holdningskampanjer og mer informasjon.

- Ikke uventet er det bare menn i alderen 18 til 29 år som protesterer mot lavere fartsgrenser, sier Østrem.

Automatisk senking

Han fortsetter:

- Det er også et flertall for at bilene for eksempel må få fartssperre som gjør at hastigheten automatisk senkes når bilen nærmer seg et skilt med 30 km/t eller 50 km/t. Da sendes det ut et signal som gjør at samme hva føreren gjør, vil ikke hastigheten være høyere enn den lovlige.

- Det er også mange som sier ja til systemer som gjør at ingen biler kan kjøre fortere enn for eksempel 130 km/t. Mange har også stor tro på alkohollås på bilene som gjør at bilens motor ikke starter om føreren har promille.

«Alle andre»

- De langt fleste mener at alle andre må bli flinkere til å kjøre bil, bare ikke de selv. Utrolige 78,7 prosent av de spurte landet rundt mener de selv ikke trenger å endre sin kjøreatferd for at trafikken skal bli sikrere. Men de ser gjerne at alle andre gjør det, sier Østrem.

Han understreker at spørsmålet om null-visjon for antall drepte og hardt skadde i trafikken kommer til politisk behandling i Stortinget til høsten eller tidlig neste år.