SLITER: Hydro Automotive Structures på Raufoss er hardt rammet av den internasjonale krisa i bilindustrien. Fra august og innen jul vil det bli nedbemannet med 125 ansatte. 
Foto: Heiko Junge / SCANPIX
SLITER: Hydro Automotive Structures på Raufoss er hardt rammet av den internasjonale krisa i bilindustrien. Fra august og innen jul vil det bli nedbemannet med 125 ansatte. Foto: Heiko Junge / SCANPIXVis mer

Bilkrisa krever norske arbeidsplasser

Rundt 500 nordmenn har ikke lenger jobb å gå til.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Finanskrisa gir seg stadig sterkere utslag i norsk industri. Nå renner permitteringsvarslene og oppsigelsene inn fra norske bedrifter. Ikke minst blant produsenter av bildeler og båter, skriver Dagsavisen.

Snart 500 uten jobb

Avisa bringer i dag følgende oversikt over trøbbelet i norsk bil- og båtbransje.

• Hydros bildelefabrikk på Raufoss: 125 årsverk nedbemannet.

• Bildelefabrikken TI Group Automotive Systems i Kongsvinger: 30 ansatte sagt opp i forrige uke.

• Felgprodusenten Fundo Wheels i Høyanger i Sogn og Fjordane: 50 permittert.

• Båtprodusenten Windy Boats utenfor Arendal: 100 permittert.

• Askeladden på Askøy ved Bergen: 163 sagt opp.
- Vi er en forlengelse av samlebåndet til bilfabrikkene. Før sommerferien lå vi på et snitt på 125.000 støtfangere i uka. Nå er vi nede på 65.000. Det er en nedgang på 45 prosent, sier konserntillitsvalgt for Fellesforbundet i Norsk Hydro, Michael Hall, til Dagsavisen. Hall jobber ved Hydro Automotive på Raufoss.

Båtkonkurs
Før helga gikk den store båtprodusenten Askeladden over ende og 163 ansatte mistet jobben. Hos båtprodusenten Windy Boats på Skarpnes utenfor Arendal er 100 ansatte permittert siden august.

- Ingen kan huske en lignende bråstopp i alle markeder på de 15 årene jeg har vært med, sier tillitsvalgt Reidar Fidje til Dagsavisen.

Bildelfabrikken TI Group Automotive Systems i Kongsberg er Norges største leverandør til bilindustrien. Med 15 fabrikker i USA er Kongsberg Automotives tungt eksponert mot den kriserammede amerikanske bilindustrien.

Kommunikasjonsdirektør Ronny Lie i Kongsberg Automotive sier til DN at 300 av rundt 2.000 ansatte i USA er sagt opp. Også her hjemme rammer krisa. 30 ansatte ved Kongsberg Automotive på Raufoss ble sagt opp i forrige uke på grunn av sviktende lastebilsalg.

Bilgiganter vil ha hjelp

I USA har bilgigantene Ford, Chrysler og General Motors (GM) bedt myndighetene om ei redningspakke på 25 milliarder dollar, grunnet en reell frykt for konkurser. Alle tre selskaper merker nedgangstidene og sliter finansielt.

Men demokratene og republikanerne klarer ikke å enes om det forespurte redningspakka, skriver BBC. Det er svært dårlige nyheter for bilprodusentene. Mens demokratene ønsker at pengene skal tas fra de 700 milliarder dollar store redningspakka for finansnæringen, mener republikanerne at pengene bør komme fra en tilskuddsordning for å utvikle mer drivstoffeffektive biler.

Demokratenes Harry Reid er sterkt kritisk til at republikanerne ikke vil bruke redningspakka til å hjelpe de skadeskutte bilgigantene.

- Det ville bare kreve et pennestrøk, og problemet ville være løst, sier Reid.

Det Hvite Hus hevder at svaret på problemene ikke ligger i å bruke av finansnæringens redningspakke, men understreker at de «ikke ønsker at amerikanske bilprodusenter skal mislykkes».

Sviktende bilsalg

Krisa i bilindustrien brer om seg. I Norge, som i mange vestlige land, stuper bilsalget. Svenske Saab og Volvo har for alvor begynt å kjenne krisa på kroppen.

Onsdag i forrige uke fikk svenske tv-seere servert det reneste sjokk på statskanalen SVT.

SVT har intervjuet kilder i ratingbyrået Standard & Poor´s, som mener at Saab og Volvos amerikanske eiere, Ford og General Motors, begge står i fare for selv å gå konkurs.

En konkurs i Ford vil, ifølge tv-kanalen, ramme Volvo ekstra hardt, fordi Ford har pantsatt mesteparten av aksjene de eier i Volvo. Dermed vil et bankkonsortium eventuelt overta Volvo-aksjene.

- Risikoen forat selskapene enkelt og greit går tom for penger, har økt. Derfor vurderer vi om vi må senke kredittratingen ytterligere, sier Andreas Zsiga, kredittanalytiker i Standard & Poor´s til SVTs program «Rapport».

Salget til Saab i Europa falt hele 31,8 prosent i september, mens Volvos salg sank 14,8 prosent, ifølge den svenske statskanalen.

I Storbritannia sliter Vauxhall. I Tyskland har GM-eide Opel har bedt tyske myndigheter om ei redningspakke, melder CNN.



KRISEMØTE: General Motors europeiske styreformann Carl-Peter Forster var i går i krisemøte med tyske myndigheter om GM-eide Opel. Her er Forster sammen med finansminister Peer Steinbrueck etter en pressekonferanse i går. Opel ber om redningspakke. Foto: AFP
KRISEMØTE: General Motors europeiske styreformann Carl-Peter Forster var i går i krisemøte med tyske myndigheter om GM-eide Opel. Her er Forster sammen med finansminister Peer Steinbrueck etter en pressekonferanse i går. Opel ber om redningspakke. Foto: AFP Vis mer