Bille-mareritt på kjøkkenet

Tusenvis av biller har herjet familien Nilsens kjøkken i Sarpsborg de siste dagene. Skadedyras opphav er hamsterfor. Nå håper familien at forhandleren av ftret tar sin del av regninga etter marerittet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det er utrolig ekkelt. Vi har kastet all mat og kan nok ikke bruke kjøkkenet på minst en uke, sier familiefar Runar Nilsen.

De siste dagene har billene styrt store deler av familiens dager. Det begynte onsdag kveld da hamsteren fikk mat fra den nye ftrkartongen.

Billene tok makta

Kartongen ble plassert på kjøkkenhylla, men etter få timer hadde de små krypene flyttet seg fra kartongen til kjøkkenbenk, skap, gulv og vegglister.

- De var overalt. Vi støvsugde det vi trodde var alle billene, men etter ti minutter var det fullt av dem på hele kjøkkenet igjen, sier kona Line Nilsen.

Nå har de sprayet hele rommet med kjemikalier og har begynt nedvaskingen. Men de kan ikke være sikre på at alle billene er tatt av dage.

- Nei, for alt jeg vet er noen av dem igjen under lister og i kroker. Dessuten legger de egg, og jeg vet ikke om jeg får øye på dem, sier Nilsen, som vurderer å kontakte profesjonelle skadedyrutryddere.

Kompensasjon

Runar Nilsen leverte billene til Næringsmiddelkontrollen. Han fikk opplyst at det sannsynligvis var kornsnutebiller som hadde okkupert kjøkkenet. Nå ønsker han kompensasjon fra forhandleren av ftret.

- Det er veldig irriterende. Vi snakket med forhandleren om å få refundert noen av utgiftene vi har hatt, både i form av kastet mat og kjemikalier og vasketimer. Vi fikk nytt hamsterftr, men ble henvist videre til importøren, sier han oppgitt.

Hos importøren fikk de beskjed om at det var forhandlerens ansvar, fordi pakken var gått ut på dato da de kjøpte den.

Uskyldig?

Innehaver av Interzoo i Fredrikstad, Erik Hansen, hevder han er uten skyld i familiens billeinvasjon.

- Dette er grossistens ansvar. De må stå for kvaliteten av det de leverer, sier Hansen.

Hansen legger til at han ikke har fått noen klager på tilsvarende problem tidligere, og at det resterende partiet med hamsterftr er åpnet og funnet fritt for uvelkomne dyr.

- Familien Nilsen har rett og slett vært fryktelig uheldige, sier Hansen.

Det lyktes ikke å komme i kontakt med grossisten NorPet AS i går kveld.

hanne.d.mcbride@dagbladet.no

BILLEKAOS: Runar Nilsen måtte kaste en sekk mat etter at billene hadde romstert i kjøkkenet.