Billige tyskere

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Lørdag inviterte Odd Reitan sine ansatte til fest for å feire Rema-kjedens 25-årsjubileum. Colonialmajoren, som han selv kaller seg, har all grunn til å skåle for en eventyrlig suksess. Billig ble det neppe, men han har råd til å spandere. De store butikkjedene har milliardomsetning og går med solide overskudd.

Men nå vil utenlandske aktører være med på festen. Lidl er allerede på full fart inn i Skandinavia, og erkerivalen Aldi følger etter. Årsaken til at de to gigantene satser stort i Norge, er selvfølgelig svak konkurranse. Med andre ord mener tyskerne at de kan selge varene sine enda billigere enn de norske kjedene. Det er ikke overraskende. Selv om kundene blir stadig mer prisbevisste, har de store kjedene levd fett og relativt fredelig på kjøpesterke nordmenn i mange år. Det spørs om Remas 30-årsjubileum blir like festlig.