Billigere bensin - høyere bilavgifter

Stoltenberg vil ha ei krone billigere bensin. Det betyr at en vanlig bilist vil bruke 1500 kroner mindre på bensin i året. Men regjeringa vil øke årsavgifta og nybilprisen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fra nyttår vil Stoltenberg senke drivstoffavgifta med 50 øre. Fra 1. juli 2001 skal avgifta reduseres ytterligere 32 øre. Når vi regner med momsen blir bensinen om lag ei krone billigere.

Hvis du kjører 16 000 kilometer i året, betyr det at du slipper unna 1500 kroner billigere. Prisreduksjonen gjelder både bensin og diesel.

Årsavgiften øker fra 2005 kroner til 2265 kroner - en økning på 260 kroner.

Nye biler blir rundt en prosent dyrere fordi det effektive importavgifta går opp med 2,8 prosent. En ny bil som i dag koster 250 000 kroner, vil neste år koste 252 500 kroner. Eller sagt på en annen måte - det du sparer på billigere bensin, taper du - og vel så det - hvis du kjøper ny bil.

De populære stasjonsvarebilene blir forbudt fra 1. april 2001. Regjeringa foreslår at varebiler må ha plass til en kasse av en viss størrelse - og denne kassen får ikke plass i stasjonsvarebiler.

Vil ha enda billigere bensin

Mange bilister er slett ikke fornøyd med priskuttene. Privatbilist Inge Rekdal og lastebileier Gunnstein Hoem mener at kuttene ikke er store nok.

De fylte tanken ved Statoil-stasjonen på Bolsønes i Molde omtrent samtidig med at statsbudsjettet ble presentert. Da var bensinprisen 10,56 kroner per liter og dieselprisen 10,34 kroner per liter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Folk bruker bilen fordi de er nødt til å bruke den. Det er ikke luksus å kjøre bil, og bensinprisen burde ikke være over 10 kroner, sier Rekdal til NTB.

- Situasjonen både for oss i transportbransjen og for næringslivet vi betjener i distriktene er så tøff at et kutt i dieselavgiften på minimum 2 kroner per liter med øyeblikkelig virkning var det vi måtte ha nå. Kroner 1,13 i løpet av nesten ett år er for dårlig, slår Hoem fast.

Truer med aksjoner

Han forundres over at finansminister Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, som kommer fra Finnmark, ikke skjønner virkningen av de skyhøye dieselavgiftene og i tillegg momsen på tjenester han nå foreslår. For eksportnæringene i distriktene og arbeidsplassene er dette meget alvorlige trekk av regjeringen, mener han.

- Hva gjør dere nå?

- Vi gir regjeringen og Norges Lastebileier-Forbund en ukes frist. Det vil forundre meg mye om dette forslaget kan gå gjennom, sier Hoem til NTB.

DAGENS MANN: Schjøtt-Pedersen holdt godt på statsbudsjettet da han dro hjemmefra i dag tidlig.