TO DØDE: To personer mistet livet i en trafikkulykke ved Heia i Fetsund andre juledag. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
TO DØDE: To personer mistet livet i en trafikkulykke ved Heia i Fetsund andre juledag. Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer

- Billigere biler vil bremse veidøden

Trygg Trafikk er rystet over dystre dødstall.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): 190 personer døde i trafikken i løpet av 2013.

Det er en økning på mer enn 30 prosent sammenlignet med 2012. Fra å være et rekordlavt år i 2012, snudde trenden i fjor.

- Dramatisk er det eneste vi kan kalle det, sier direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk til Dagbladet.

Eldre menn dør oftest Ifølge organisasjonen er det bilulykker som har ført til økningen. I fjor døde hele 102 bilister og 31 bilpassasjerer. Også antallet omkomne på motorsykkel har gått noe opp, ifølge Trygg Trafikk sin statistikk, skriver de i en pressemelding.

Og det er de som er menn og fra 45 år gamle og eldre som dør oftest på veiene. De peker på fire grunner til dødsulykkene:

- For høy fart, uoppmerksomhet, rus og manglende bilbelte.

Fartssperre Direktør Jan Johansen mener følgende tiltak vil bremse trafikkdøden.

• Fartsgrense på 30 kilometer i timen i alle byer og tettsteder. Bidrar til å redusere ulykker med gående og syklende.
• Mer politikontroller langs veiene. Styrke Utrykningspolitiet.
• Fortsette utbygging av midtrekkverk og rydding av farlige sideterreng på ulykkesutsatte veier.
• Innføre avgiftskutt som bidrar til innføring av ny sikkerhetsteknologi i bilene som fartssperre, atferdsregistrator, bilbeltepåminner og alkolås.

- Vi i Trygg Trafikk tar bare hensyn til trafikksikkerhet. Vi har en nullvisjon om antall drepte i trafikken. Da kan tiltak som vil kunne virke drøye for en del være effektive. Et av disse er fartssperre, sier Johansen til Dagbladet.

Han mener også billigere nye biler vil føre til mindre død på veien.

- Vi mener det burde belønnes avgiftsmessig når folk kjøper nye biler med nye og gode sikkerhetstiltak, sier Johansen, som har følgende oppfordring til bilistene der ute:

- Kjør pent og etter forholdene! sier han.

- Ta ansvar selv! Det er seniorrådgiver Per Oretorp i Personskadeforbundet enig i.

- For å få ned antallet drepte i trafikken, må vi som bilførere selv ta ansvar. Når man tar ansvar for seg selv, tar man ansvar for andre også, sier Oretorp.

Han beskriver dødsstatistikken som trist og tragisk.

- Jeg mener veiutbyggerne må få bruke alle tilgjengelige sikkerhetstiltak og få større frihet til å selv få vurdere hvilke tiltak som passer hvor. Mer veirekkverk og ikke minst møtefrie veier, sier han.

- Samtidig kan vi ikke bare skylde på dårlige. De vet vi at er der. Det er en utopi å tenke at vi vil få bort all rus og menneskelige feil i trafikken, men la oss få en standard på veiene som gjør sikkerheten bedre, sier han, og har følgende oppfordring til veipolitikerne:

- Bruk sunn fornuft!

TRE DØDE: Tre personer mistet livet og to ble skadd i en møteulykke i Våtedalen i Sogn og Fjordane i andre juledag. Foto: Jan Nik. Hansen / Firda Tidend
TRE DØDE: Tre personer mistet livet og to ble skadd i en møteulykke i Våtedalen i Sogn og Fjordane i andre juledag. Foto: Jan Nik. Hansen / Firda Tidend Vis mer